Profil Jabatan Kebudayaan, Kesenian, Pelancongan Dan Sukan
Background Department
Jabatan ini pada asalnya dikenali sebagai Bahagian Kebudayaan, Pelancongan dan Sukan yang terletak di bawah Jabatan Perancangan Ekonomi dan Kemudahan Sosial. Pada 1 April 2003 ia telah dinaiktaraf sebagai sebuah jabatan yang tersendiri dan dikenali sebagai Jabatan Kebudayaan, Kesenian, Pelancongan Dan Sukan.
Pada 1 Julai 2011, jabatan ini dikenali sebagai Jabatan Kebudayaan, Kesenian Dan Sukan.
Selaras dengan penjenamaan jabatan, mulai tahun 2018, Jabatan ini di strukturkan kepada 3 bahagian yang utama iaitu :-
- Bahagian Persembahan & Pengurusan Acara
- Bahagian Pengurusan Kemudahan & Pentadbiran
- Biro Pelancongan
Bahagian Persembahan & Pengurusan acara dibahagikan kepada 3 unit iaitu;
- Unit Kebudayaan
- Music Unit
- Unit Pengurusan Acara & Promosi
Bahagian Pengurusan Kemudahan & Pentadbiran dibahagikan kepada 2 unit iaitu;
- Administration and Finance Unit
- Unit Kemudahan Sukan
Vision
Membentuk warga kota yang aktif, sihat dan kreatif serta meningkatkan bilangan kehadiran pelancong ke Kuala Lumpur melalui aktiviti-aktiviti kebudayaan, kesenian, pelancongan dan sukan
Mision
Menyediakan fasiliti yang mesra rakyat. Mengadakan program kebudayaan, kesenian dan sukan serta menyediakan produk pelancongan yang berkualiti bagi memenuhi kehendak warga kota dan pelancong
Contact Us
- Telefon: 03-2617 6280 / 2617 6309
- Faks: 03-2698 3820 / 2694 1393
- Emel: jkks[at]dbkl[dot]gov[dot]my
- Alamat: Tingkat 14-15, Menara DBKL 3, Bandar Wawasan, Jalan Raja Abdullah, 50300 Kuala Lumpur.
OBJECTIVE
- Foster and develop national art heritage through song, traditional music, orchestra music, dance, theatre and others.
- Prepare and manage sports and recreational facilities to a proper and comfortable level for the citizens of Kuala Lumpur.
- Raise awareness and participation in sports and recreation amongst the citizens of Kuala Lumpur to encourage them towards healthier lifestyles.
- Cooperate with youth and sports institutions, societies, and state, national and international level NGOs.
- Cooperate with all parties to make all activities related to culture, arts, tourism, sports and recreation a success.
FUNCTION
- Provide, promote, enhance and stage cultural and artistic activities/programs related to dance, theatre and music.
- Coordinate, organize and manage activities related to public holiday celebrations.
- Coordinate, organize and manage sports activities for all levels of society in the capital to help shape a society that is united, healthy, and disciplined in accordance with a healthy, fit Malaysian lifestyle.
- Manage and provide proper sports facilities and ensure that they are comfortable and safe to be used by the public for various uses.
- Develop relationships and cooperate with sports institutions at the state, national and international levels in organizing sports programmes that will create high performance athletes.
- Conduct research from time to time to review the public facility needs of the town of Kuala Lumpur.
- Provide opportunities to new talents to further develop their potential in the sports, culture and arts fields.
Kuala Lumpur International Radio Control Circuit (KLIRCC)
Address | : | Taman Metropolitan Kepong, Kuala Lumpur |
Date of Start Operation | : | 16 Februari 2015 |
Supervisor | : | Azman bin Hj. Kamarudin |
No. Telefon | : | 0129066112 |
Assistant Supervisor | : | Irwan Razman bin Harun |
No. Telefon | : | 017 – 3266560 |
Ticket Price
DAY | PRICE |
Monday to Friday | RM10.00 each session |
Saturday, Sunday and Public Holiday | RM20.00 each session |
Circuit Session Ussage
SESSION | TIME |
Morning Session | 9.00 am to 12.00 pm |
Evening Session | 3.00 pm to 6.00 pm |
Note: 'Air-Compressor' and 'Water-Jet Pump' for wash radio control car closed at 7.00 pm every day.
CLIENT CHARTER
- Mengadakan program kebudayaan, kesenian, pelancongan dan sukan bersama wargakota dan pelancong mengikut jadual sekurang-kurangnya 32 kali sebulan untuk membentuk budaya masyarakat prihatin, ceria, sihat dan sayangi Kuala Lumpur.
- Menyediakan program-program pembangunan kebudayaan, kesenian, pelancongan dan sukan sekurang-kurangnya 10 kali setahun.
- Memastikan maklumbalas keputusan permohonan persembahan kebudayaan dan kesenian diberi dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Memastikan maklumbalas keputusan permohonan persembahan muzik diberi dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Memastikan maklumbalas keputusan permohonan penganjuran acara / aktiviti / sumbangan diberi dalam tempoh 30 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Memastikan maklumbalas keputusan permohonan penggunaan kemudahan sukan diberi dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Memastikan aduan pelanggan diberi maklumbalas dalam tempoh 3 hari bekerja.
ORGANISATION CHART