Profil Jabatan Audit Dalam
Latar Belakang Jabatan
Jabatan Audit Dalam (JAD) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah diwujudkan dengan rasminya mulai 1 Julai 2011. Jabatan ini diterajui oleh Pengarah (WA54) dengan kekuatan seramai 29 orang pegawai dan kakitangan. Pengarah Audit Dalam melapor terus kepada Datuk Bandar Kuala Lumpur.
Selaras dengan kompleksiti fungsi dan tanggungjawab DBKL, JAD telah dikembangkan kepada lima bahagian iaitu :-
- Bahagian Audit Sektor Perancangan
- Bahagian Audit Sektor Sosio-Ekonomi
- Bahagian Audit Sektor Pengurusan Projek
- Bahagian Audit Sektor Pengurusan
- Bahagian Pentadbiran dan Kewangan
Visi
Menjadi penyumbang utama ke arah pemantapan tadbir urus dan kawalan dalaman bagi meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.
Misi
Memberikan perkhidmatan audit yang profesional dan bebas dengan mengeluarkan laporan audit yang seimbang kepada Pelanggan Audit.
Hubungi Kami
- Telefon: 03-2028 2779
- Faks: 03-2698 1232
- Emel: jad[at]dbkl[dot]gov[dot]my
- Alamat: Tingkat 2, Menara DBKL 2, Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur.
OBJEKTIF
Membantu sesebuah organisasi mencapai matlamatnya melalui pendekatan yang sistematik dan berdisiplin untuk menilai dan menentukan keberkesanan semua proses kawalan dan tadbir urus.
Fungsi-fungsi utama Jabatan Audit Dalam adalah seperti berikut:
- Mengkaji kebolehpercayaan dan keberkesanan sistem kewangan serta kawalan dalaman organisasi.
- Mengkaji tahap pematuhan kepada segala dasar, undang-undang, peraturan dan arahan yang berkuatkuasa.
- Mengkaji aktiviti organisasi diuruskan secara berhemah, cekap dan berkesan.
- Mengkaji aset dan kepentingan organisasi dilindungi dari segi kehilangan, penipuan dan penyelewengan.
- Memberi nasihat / pandangan mengenai kawalan dalaman terhadap semua sistem termasuk sistem ICT.
- Melaporkan kepada Datuk Bandar hasil pengauditan dan memantau tindakan susulan diambil oleh pengurusan terhadap perkara yang dibangkitkan.
- Menyediakan Rancangan Audit Tahunan untuk kelulusan Datuk Bandar.
- Membentangkan Rancangan Audit Tahunan di Mesyuarat Jawatankuasa Audit.
PIAGAM PELANGGAN
- Menyediakan Rancangan Audit Tahunan selewat-lewatnya pada 31 Disember setiap tahun.
- Memaparkan penemuan audit prestasi kepada pelanggan audit (audit client) dalam tempoh 14 hari selepas Exit Conference.
- Mengemukakan Laporan Audit Khas kepada Pengurusan Tertinggi / pelanggan audit (audit client) dalam tempoh 3 bulan dari arahan diterima daripada Pengarah.
- Mengadakan Mesyuarat Jawatankuasa Audit (MJKA) 4 kali setahun..
CARTA ORGANISASI