Profil Jabatan Pengangkutan Bandar
Latar Belakang Jabatan
Pada 1 Ogos 2015 Jabatan Pengangkutan Bandar telah digabungkan dengan Jabatan Kejuruteraan Awam dan Saliran dan dikenali sebagai Jabatan Kejuruteraan Awam dan Pengangkutan Bandar (JKPB).
Pihak pengurusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah melaksanakan penyelarasan semula fungsi Jabatan Kejuruteraan Awam dan Pengangkutan Bandar (JKPB) dan melibatkan penjenamaan semula serta pewujudan jabatan kepada Jabatan Pengangkutan Bandar (JPB) berkuatkuasa pada 3 September 2019.
Jabatan ini bertanggungjawab dalam melaksanakan fungsi pengurusan, penyelenggaraan dan pembinaan projek kemudahan pengangkutan awam dan bandar, Integrated Transport Information System (ITIS), pengurusan lampu isyarat dan kawalan lalu lintas serta fungsi-fungsi lain yang berkaitan dengan pengurusan trafik dan kemudahan pengangkutan awam di Kuala Lumpur.
Visi
Mewujudkan Sistem Pengurusan Lalulintas di Kuala Lumpur setaraf dengan Bandaraya Utama dunia.
Misi
Menjadikan Sistem Pengurusan Lalulintas di Kuala Lumpur lebih efisien untuk keselesaan warga kota.
Hubungi Kami
- Telefon: 03-2028 2280
- Faks: 03-2693 9245
- Emel: jpb[at]dbkl[dot]gov[dot]my
- Alamat: Tingkat 7 & 8, Menara DBKL 2, Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur.
Objektif
- Mengurus Sistem Lalulintas dan menyediakan Informasi Trafik yang tepat dan terkini kepada pengguna jalan raya.
- Membina Kemudahan Tempat Letak Kereta yang lengkap dan sempurna.
Fungsi
- Perancangan sistem perkhidmatan bas
- Mentadbir urus operasi Integrated Transport Information System (IT IS)
- Rekabentuk, pembinaan & penyelenggaraan kemudahan-kemudahan pengangkutan awam
- Pengurusan terminal bas/teksi dan parking
- Perancangan dan penyelenggaraan sistem lalu lintas dan jalinan siar kaki
- Menyemak & meluluskan cadangan aliran lalu lintas dan kemudahan pengangkutan awam pembangunan swasta
PIAGAM PELANGGAN
- Menghebahkan maklumat perubahan lalulintas, penutupan lorong, penutupan jalan, lencongan jalan mengikut Sistem Maklumat Pengangkutan Bersepadu (ITIS) – VMS dan laman media sosial (Facebook & Twitter) sekurang – kurangnya 3 hari bekerja sebelum sesuatu acara dan aktiviti dijalankan.
- Mengoperasikan semula lampu isyarat yang terpadam dalam tempoh 2 jam selepas aduan diterima (kecuali disebabkan oleh pihak ketiga – lampu isyarat yang terputus bekalan elektrik akibat kerosakan kabel / gangguan bekalan).
- Memproses permohonan pelan pengurusan lalu lintas bagi perlaksanaan kerja – kerja pembinaan di dalam rizab jalan dalam tempoh 14 hari bekerja selepas permohonan yang lengkap diterima.
- Mengambil tindakan awal terhadap kerosakan kemudahan awam (perhentian bas dan teksi, jejantas, pejalan kaki berbumbung dan lain-lain aduan) dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh aduan / permohonan lengkap diterima.
- Memastikan Sistem Operasi Kawalan Lalulintas Berkomputer dikendali 24 jam sehari.
- Memproses dan mengeluarkan keputusan permohonan penutupan sementara (tidak melebihi 7 hari) sebahagian jalan awam dalam tempoh 30 hari bekerja selepas permohonan yang lengkap diterima bagi tujuan acara/event.
- Memaklumkan tindakan yang diambil terhadap aduan awam melalui Sistem Aduan DBKL (ADU@KL) dalam tempoh 3 hari dan melaksanakan proses siasatan / tindakan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh aduan diterima.
CARTA ORGANISASI
