Profil Jabatan Ukur Bahan
Latar Belakang Jabatan
Struktur Jabatan Ukur Bahan mengandungi 5 Bahagian dan 1 unit seperti berikut:
- Bahagian Infrastruktur Bandar
- Bahagian Bangunan
- Bahagian Landskap dan Rekreasi
- Bahagian Penswastaan dan Teknologi Maklumat
- Bahagian Kerja Awam
- Unit Pentadbiran dan Kewangan
Visi
Menyediakan Perkhidmatan Ukur Bahan Yang Sistematik, Efisyen dan Cemerlang.
Misi
Komited dalam Memberi Perkhidmatan Pentadbiran Kontrak, Kawalan Kos dan Pengurusan Projek dengan Cekap dan Telus.
Hubungi Kami
- Telefon: 03-2617 6743
- Faks: 03-2694 6084
- Emel: jub[at]dbkl[dot]gov[dot]my
- Alamat: Tingkat 31 & 33, Menara DBKL 3, Bandar Wawasan, Jalan Raja Abdullah, 50300 Kuala Lumpur.
Perkhidmatan Kami
Piagam Pelanggan
Carta Organisasi
Direktori
OBJEKTIF
- Menyeragamkan pelaksanaan peraturan dan tatacara pengurusan kontrak perolehan.
- Memastikan pengurusan kewangan projek mengikut peraturan dan pekeliling semasa.
- Menyediakan perkhidmatan profesional Ukur Bahan yang dinamik selaras dengan perkembangan teknologi.
FUNGSI
- Menyediakan dan meyelaras perancangan kos bagi projek-projek pembangunan DBKL mengikut tatacara yang ditetapkan khusus bagi kerja-kerja bangunan, kejuruteraan, infrastruktur, landskap, pengangkutan bandar, penyelenggaraan dan teknologi maklumat
- Menyelaras dan mengurus dokumen perolehan DBKL
- Mengurus dan melaksana pentadbiran kontrak bagi kawalan kontrak kerja
- Menilai dan memberi khidmat nasihat berkaitan tuntutan pentadbiran kontrak
- Mengurus dan memberi khidmat nasihat pentadbiran kontrak bagi projek penswastaan dan aset ICT
PIAGAM PELANGGAN
- Menyediakan Dokumen Tender dalam tempoh 1 bulan selepas menerima dokumen yang lengkap daripada Jabatan Pelaksana.
- Menyemak Dokumen Tender Perolehan Kerja, Bekalan dan Perkhidmatan yang dikemukakan oleh jabatan pelaksana serta memberi khidmat nasihat prosidur kontrak dalam tempoh 2 minggu untuk semakan kali pertama dan 1 minggu untuk semakan kali kedua selepas penerimaan dokumen daripada Jabatan Pelaksana.
- Menyemak Dokumen Kerja Undi yang dikemukakan oleh jabatan pelaksana dalam tempoh 3 hari selepas penerimaan dokumen Kerja Undi yang lengkap daripada Jabatan Pelaksana.
- Menyediakan Anggaran Kos Projek dalam tempoh 3 minggu selepas menerima dokumen yang lengkap daripada Jabatan Pelaksana.
- Menyelaras Kadar Harga dan Pecahan Harga Tender dalam tempoh 6 minggu selepas penerimaan dokumen tender yang lengkap daripada Jabatan Pelaksana.
- Menyediakan Sijil Bayaran Kemajuan dalam tempoh 4 hari dari mengisi maklumat bayaran yang lengkap di dalam sistem bayaran.
- Menyediakan Arahan Perubahan (Kelulusan Perubahan Kerja {KPK}, Kelulusan Kuantiti Sementara {KKS} dan Perubahan Wang Peruntukan Sementara {WPS}) bagi setiap kerja-kerja perubahan dalam tempoh 1 bulan selepas penerimaan dokumen yang lengkap daripada Jabatan Pelaksana/pengesyoran Perunding.
- Menyediakan Penyata Perakuan Muktamad Kontraktor dikeluarkan dalam tempoh :-
8.1 Projek Konvensional – 3 bulan selepas tamat Tempoh Liabiliti Kecacatan (DLP) atau 3 bulan selepas keluar Perakuan Siap Memperbaiki Kecacatan (CMGD) mengikut mana yang kemudian tertakluk kepada kelulusan perubahan kerja terakhir.
8.2 Projek Reka dan Bina – 6 bulan selepas keluar Perakuan Siap Memperbaiki Kecacatan (CMGD) tertakluk kepada kelulusan perubahan kerja terakhir. - Menyediakan Penyata Perakuan Muktamad Perunding dalam tempoh 3 bulan selepas Penyata Perakuan Muktamad kontraktor ditandatangani tertakluk kepada kelulusan pelarasan fi terakhir perunding.
- Mengkaji dan menganalisa Kos Pembangunan Projek bagi projek-projek penswastaan dalam tempoh 3 minggu dari tarikh penerimaan dokumen yang lengkap daripada Jabatan Pelaksana.
CARTA ORGANISASI
expand_more