Profil Jabatan Penilaian Dan Pengurusan Harta
Latar Belakang Jabatan
Jabatan Penilaian & Pengurusan Harta ditubuhkan pada tahun 1958 dikenali sebagai Pejabat Penilaian Perbandaran. Pada tahun 1975 jabatan ini telah diberi nama baru iaitu Jabatan Penilaian & Pengurusan Harta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur selaras dengan fungsi jabatan iaitu membuat penilaian dan pengurusan harta. Fungsi utama jabatan adalah membuat penilaian cukai taksiran ke atas kira-kira 726,425 harta persendirian di WPKL yang menyumbang pendapatan sejumlah RM1.43 bilion sehingga Disember 2022.
Jabatan ini diketuai oleh seorang Pengarah Jusa C dan dibantu oleh 2 orang Timbalan Pengarah Kanan W54, 2 orang Timbalan Pengarah W52 dan 4 orang Ketua Penolong Pengarah W48/J48 serta 24 orang pegawai Kumpulan A. Jumlah kakitangan jabatan ini sehingga tahun 2022 ialah seramai 302 orang kakitangan.
Visi
Bersatu tenaga secara cekap dan produktif ke arah meningkatkan hasil pencukaian taksiran DBKL.
Misi
Memberi perkhidmatan penilaian harta yang cekap, bermutu, mesra dan tepat.
Hubungi Kami
- Telefon: 03-2617 1000
- Faks: 03-2693 1260
- Emel: jpph[at]dbkl[dot]gov[dot]my
- Tingkat 14, Menara Aras Raya, No. 11, Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur.
OBJEKTIF
Memastikan hartanah persendirian di WPKL dinilai bagi maksud cukai taksiran selaras dengan peruntukan Akta Kerajaan Tempatan 1976, mengurus hartanah Datuk Bandar serta memberi khidmat nasihat nilaian hartanah untuk jabatan dalaman DBKL dengan efisyen dan berkesan.
FUNGSI UTAMA
- Membuat penilaian cukai taksiran ke atas hartanah persendirian di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
- Membuat penilaian caruman membantu kadar ke atas harta milik Kerajaan Persekuruan, Kerajaan Negeri dan Badan Berkanun
- Membuat penilaian nilai pasaran, nilai pampasan, nilai sewa, nilai pajakan, nilai insuran dan kajian kemungkinan bagi harta-harta milik DBKL atau yang dicadang dibeli/disewa/diambil balik oleh DBKL
- Membuat penilaian caj pembangunan mengikut permintaan dari Jabatan Perancang Bandar DBKL
- Mengurus permohonan tanah, sewaan tanah dan bayaran cukai tahunan bagi tanah-tanah milik DBKL
- Mengurus dan menyelenggara bangunan pejabat, kilang, pangsapuri dan kondominium milik DBKL
- Mengurus permohonan hakmilik strata bagi perumahan awam milik DBKL
- Mengawal selia pengurusan dan penyelenggaraan bangunan berstrata di seluruh Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dalam melaksanakan fungsi Pesuruhjaya Bangunan Kuala Lumpur
- Menjalankan kerja pengukuran untuk kejuruteraan, ortofoto, pengambilan tanah, permohonan tanah, pengesanan utility bawah tanah dan geospatial serta membantu pasukan bangunan untuk khidmat nasihat bagi projek-projek yang dijalankan oleh DBKL
PERKHIDMATAN KAMI
1. MAKLUMAN WAKTU URUSAN KAUNTER SENARAI NILAIAN JPPH DBKL
HARI | WAKTU OPERASI | WAKTU REHAT |
---|---|---|
Isnin – Khamis | 8.30 pagi – 4.30 petang | 1.00 petang – 2.00 petang |
Jumaat | 8.30 pagi – 4.30 petang | 12.15 tengahari – 2.45 petang |
Sabtu, Ahad & Cuti Umum | Tutup | |
Talian hotline | 03-2617 1031 / 1032 / 1033 |
2. PENUKARAN NAMA PEMILIK (BORANG I&J) DAN ALAMAT SURAT MENYURAT CUKAI TAKSIRAN
Mulai 1 April 2023, permohonan penukaran nama pemilik dan alamat surat menyurat cukai taksiran hendaklah dibuat secara dalam talian (online) melalui Portal Awam ePenilaian & Hartanah (ejpph.dbkl.gov.my).
Setiap proses penukaran nama pemilik (Borang I&J) hendaklah dilampirkan dokumen seperti berikut:
- Salinan Kad Pengenalan / Pasport / SSM
- Salinan Perjanjian Jual Beli (muka hadapan, muka surat kedua/helaian yang dimatisetemkan, jadual harga beli dan muka surat tandatangan penjual dan pembeli)
- Maklumat Bil Cukai Taksiran
- Salinan Sijil Kematian / Wasiat (jika berkaitan)
3. CARIAN MAKLUMAT HARTA
Apabila membuat carian, hendaklah menyediakan maklumat berikut:
- Alamat Harta
- Nombor Lot
- Seksyen / Mukim
- Pelan Kedudukan Harta
Setiap carian di bawah akan dikenakan bayaran sebanyak RM40.00 dan maklumat yang akan diberikan adalah seperti berikut:
- Nama Pemilik Harta
- Alamat Harta
- No. Lot
- Akaun Cukai Taksiran
- Lain-lain perkara berkaitan dengan cukai taksiran
PIAGAM PELANGGAN
- Meminda Senarai Nilaian bagi hartanah yang dibenarkan di bawah Seksyen 144 Akta Kerajaan Tempatan 1976 seperti bangunan baru, tambahan atau ubahsuaian dan perobohan sebanyak 4 kali setahun iaitu pada 1 Januari, 1 April, 1 Julai, dan 1 Oktober setiap tahun. Tarikh kuatkuasa pindaan Senarai Nilaian bagi bangunan baru adalah 6 bulan selepas tarikh keluaran Perakuan Menduduki Sementara Bangunan (TCF), Perakuan Menduduki Bangunan(CF), Sijil Siap dan Pematuhan (CCC) atau Borang F.
- Mengeluarkan Notis Pemberitahuan kepada pemilik harta mengenai pindaan Nilai Tahunan selewat-lewatnya 30 hari sebelum tarikh pendengaran bantahan.
- Mengeluarkan Notis Panggilan Mendengar Bantahan kepada pemilik yang mengemukakan bantahan terhadap pindaan Nilai Tahunan secara bertulis dan dalam tempoh yang dibenarkan selewat-lewatnya 3 hari sebelum tarikh pendengaran bantahan.
- Mengeluarkan keputusan Pendengaran Bantahan cukai taksiran dalam tempoh 21 hari bekerja dari tarikh pendengaran bantahan.
- Menjelaskan bayaran cukai tanah tahunan bagi tanah-tanah milik Datuk Bandar Kuala Lumpur di bawah seliaan jabatan sebelum 31 Mei setiap tahun.
- Menyediakan laporan penilaian bagi maksud caj pembangunan dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Mengemukakan permohonan tanah bagi
maksud pemberimilikan perizaban atau Lesn Pendudukan Sementara (LPS) dalam tempoh 21 hari bekerja dari tarikh maklumat lengkap diterima. - Mengeluarkan Sijil Perakuan Penubuhan Badan Pengurusan Bersama dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh permohonan lengkap diterima.
- Memastikan Notis Pemberitahuan Penubuhan Badan Pengurusan Bersama dikeluarkan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan Borang 25 (Notis oleh Pemaju Mengenai Niatnya untuk Menyerahkan Milikan Kosong) kepada pemaju.
- Mengeluarkan keputusan permohonan penyewaan bangunan yang diurus oleh jabatan dalam tempoh 14 hari bekerja selepas Mesyuarat Jawatankuasa Penyewaan Tanah dan Bangunan.
- Mengeluarkan Surat Tawaran Menyewa Dewan dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan resit cagaran lengkap bersama dokumen berkaitan.
- Menyediakan Pelan Ukur Kejuruteraan bagi keluasan pengukuran kurang 4 hektar dalam tempoh 30 hari bekerja daripada Tarikh permohonan lengkap diterima.
- Menyediakan Pelan Pengambilan Tanah untuk ulasan awal kepada JKPTG dalam tempoh 30 hari bekerja dari tarikh penerimaan maklumat hakmilik dan carian rasmi daripada Pejabat Tanah dan Galian.