Kearah menjadikan Kuala Lumpur sebuah bandaraya bertaraf dunia melalui penguatkuasaan undang-undang.
1. Merancang, menyelaras dan menguatkuasakan undang-undang secara berhemah, berkesan dan berterusan.
2. Menyelaras dan menggerakkan pegawai dan kakitangan sebagai tenaga kerja yang beretika, berintergriti, berakauntabiliti, berkualiti dan memberikan perkhidmatan yang efisyen, mapan dan berkesan.
1978 – Unit Penguatkuasa Perumahan ditubuhkan dengan kekuatan 100 orang anggota dan diletakkan di bawah Kementerian Wilayan Perseketuan dengan dikawal selia oleh Unit Penyelarasan Pembangunan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Unit ini bertanggungjawab melaksanakan tindakan keatas setinggan-setinggan.
31 Disember 1981 – Unit Trafik Warden dibubarkan.
1 Januari 1982 – Unit Penguatkuasa Khas yeng terdiri daripada bekas Trafik Warden ditubuhkan untuk menguatkuasakan Undang-undang berhubung kesalahan halangan dan kekotoran ditempat awam dan jalan awam. Unt ini di letakkan di bawah Urustia Bandaraya.
2 Ogos 1982 – Pengambilan Anggota Penguatkuasa Wanita Pertama : Seramai 39 Orang wanita telah dilantik, 19 orang ditugaskan di unit Penguatkuasa Khas sementara 20 orang lagi ditugaskan di Unit Kawalan Penjaja dan Keselamatan.
15 Julai 1983 Unit Penguatkuasa Perumahan, Unit Penguatkuasa Penjaja dan Unit Penguatkuasa Khas telah digabungkan menjadi satu jabatan yang dikenali sebagai Direktorat Penguatkuasaan.
14 Februari 1985 – Pasukan Pancaragam telah ditubuhkan.
1 Februari 1989 – Unit Berkuda telah ditubuhkan.
1 Februari 1992 – Skuad Penyelamat telah ditubuhkan.
15 Mei 2006 – Nama Direktorat Penguatkuasan telah ditukar kepada Jabatan Keselamatan dan Penguatkuasan.
1 Julai 2011 – Seiring dengan pengstukturan semula organisasi DBKL, nama Jabatan Keselamatan Dan Penguatkuasaan telah ditukarkan kepada Jabatan Penguatkuasaan.
9 Oktober 2013 – Unit Berbasikal ditubuhkan.
AKTA
Perkhidmatan yang diberikan :-
Masa Operasi: 24 Jam
Alamat : Skuad Penyelamat, Jabatan Penguatkuasaan DBKL, Jalan Tun Ismail, 50450 Kuala Lumpur.
Telefon : 603 – 4026 7222 / 603 – 4024 4424
Perkhidmatan yang diberikan:-
Kadar bayaran perkhidmatan Pasukan Pancaragam:
Alamat : Pasukan Pancaragam, Jabatan Penguatkuasaan DBKL, Jalan San Peng, 55200 Kuala Lumpur.
Telefon : 603 – 9221 9077
Kadar bayaran perkhidmatan Pasukan Pancaragam
Perkhidmatan:
Menunda kenderaan yang menghalang kelancaran lalulintas melalui rondaan dan aduan awam
Masa Urusan: | 24 Jam |
Alamat Tuntutan: | Depoh Simpanan Kenderaan Ditunda Jabatan Penguatkuasaan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Jalan Tun Razak, 50400 Kuala Lumpur |
Telefon: | 03 – 4024 4424 (Kaunter Tuntutan) 03 – 4026 7223 (Kaunter Pentadbiran) |
No Whatsapp: | 013 – 666 3255 |
Mengikut Pindaan Kaedah-Kaedah Pengangkutan Jalan 2012, Akta Pengangkutan Jalan 1987, Fi bagi Pengapitan, Pengalihan dan Penahanan Kenderaan Motor adalah seperti berikut:-
Perkhidmatan:
Menunda kenderaan buruk/tersadai melalui rondaan dan aduan awam
Masa Urusan: | Isnin – Jumaat | : 8.30 pagi – 04.00 petang |
Waktu Rehat | : 1.00 petang – 2.00 petang | |
Alamat Tuntutan: | Depoh Tunda Kenderaan Buruk dan Tersadai Taman Connaught, Jabatan Penguatkuasaan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Tol Plaza 4, Jalan KM 3.8 PJ Bound Salak, Taman Mulia, 57100 Kuala Lumpur | |
Telefon: | 603-9171 0328 603-9171 0297 |
Mengikut Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974, seksyen 46(1)(E) adalah seperti berikut:-
DOKUMEN YANG DIPERLUKAN SEMASA TUNTUT KENDERAAN
1.0 INDIVIDU
i. Kad Pengenalan Pemilik;
ii. Salinan Kad Pendaftaran asal kenderaan (Geran);
iii. Salinan Cover Note (Insurans) asal kenderaan.
2.0 SYARIKAT
i. Salinan SSM;
ii. Salinan Kad Pendaftaran asal Kenderaan (Geran);
iii. Surat Perwakilan.
3.0 GRAB/Sewaan
i. Salinan Kad Pengenalan Pemilik;
ii. Salinan Kad Pendaftaran asal Kenderaan (Geran);
iii. Salinan surat sewaan/perjanjian GRAB.
4.0 PEMILIK/WAKIL DIKEHENDAKI MENYEDIAKAN:
i. Kad Pendaftaran (Geran);
ii. Surat Insurans Asal;
iii. Surat Perwakilan Dari Pemilik Kenderaan Dan Akuan Bersumpah Sekiranya Wakil Yang Menuntut Kenderaan
NOTA : Sekiranya Kenderaan Bersabit Dengan Kes Polis Perlu Dikemukakan:
i. Salinan Laporan Polis;
ii. Surat Daripada Pegawai Penyiasatan Kes Berkenaan;
iii. Surat Perintah Mahkamah.
Perkhidmatan:
Tempat Penyimpanan barang-barang sitaan di bawah Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 dan Undang-Undang Kecil Perlesenan Penjaja dan Gerai (WPKL) 1989.
Masa Urusan: | ||
Isnin – Khamis : | 8.30 pagi – 12.30 petang 2.00 petang – 4.30 petang | |
Jumaat : | 8.30 pagi – 12.15 petang 2.45 pagi – 4.30 petang | |
Sabtu, Ahad, Cuti Am: | Tutup | |
Alamat Tuntutan: | Stor Sitaan, Jabatan Penguatkuasaan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Jabatan Lombong Off Jalan Cheras, 56100 Kuala Lumpur | |
Telefon: | 603 9282 2540 |
1.Tempoh Tahanan :
Ketetapan tempoh tahanan berdasarkan kepada kesalahan mengikut peruntukan undang-undang seperti berikut:-
1.1 Peralatan / barangan / benda
1.2 Kenderaan / jentera
2. Kadar Caj Penahanan Dan Kadar Kompaun :
Penetapan kadar caj terhadap penahanan barangan yang dipindah halangan/sitaan/tunda berdasarkan kepada kesalahan mengikut peruntukan undang-undang adalah seperti berikut :
2.1 Kadar caj peralatan / barangan / benda untuk semua jenis kesalahan kecuali Undang-Undang Kecil Pelesenan Penjaja (WPKL) 2016 dan Akta Perancangan Wilayah Persekutuan 1982.
2.2 Kadar caj kenderaan / jentera untuk semua jenis kesalahan kecuali Undang-Undang Kecil Pelesenan Penjaja (WPKL) 2016.
2.3 Kadar caj peralatan / barangan / benda Undang-Undang Kecil Pelesenan Penjaja (WPKL) 2016:
2.4 Kadar caj kenderaan bagi kesalahan Undang-Undang Kecil Pelesenan Penjaja (WPKL) 2016:
2.5 Kadar caj peralatan/ barangan/benda bagi kesalahan Akta Perancangan Wilayah Persekutuan 1982:
3. Tuntutan
3.1 Hanya pemilik Warganegara sahaja dibenarkan membuat tuntutan berdasarkan borang akuan sita (BORANG JPK13).
3.2 Bagi aktiviti yang dijalankan oleh bukan warganegara, semua barang dan peralatan yang berkaitan tidak dibenarkan untuk dituntut dan terus dirujuk kepada jawatankuasa pemeriksaan pelupusan aset DBKL
3.3 Perniagaan yang berlesen atau mempunyai lesen syarikat, hanya pemilik warganegara yang dibenarkan untuk membuat tuntutan. Sekiranya pemilik tidak boleh hadir, surat akuan sumpah wajib dikemukakan bagi membolehkan tuntutan dibuat.
3.4 Kenderaan yang disita, ianya hanya boleh dituntut oleh pemilik berdaftar sahaja, tertakluk kepada perkara (3.2.) Bagi kes yang melibatkan kenderaan dengan mengemukakan dokumen-dokumen yang berkaitan.
3.5 Barang-barang yang dipindah halangan/sita dan tidak tahan lama/mudah rosak boleh dituntut dalam tempoh 24 jam.
3.6 Barang-barang yang dipindah halangan/sita yang melibatkan cd/vcd/dvd dan iklan haram/banner atau apa-apa yang berkaitan, tidak dibenarkan untuk dituntut dan akan dibawa terus ke pelupusan selepas melepasi tempoh penahanan yang telah ditetapkan.
3.7 Tindakan sita di bawah kaedah-kaedah pusat siber dan kafe 2012 melibatkan mesin perjudian tidak dibenarkan untuk dituntut dan akan dilupuskan
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur
Menara DBKL 1, Jalan Raja Laut 50350 Kuala Lumpur, Malaysia
03 2698 0460
Kemaskini terakhir:
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur
Menara DBKL 1, Jalan Raja Laut 50350 Kuala Lumpur, Malaysia
03 2698 0460