Default Banner

Soalan Lazim Mengikut Jabatan

Utama / Soalan Lazim Mengikut Jabatan
Jabatan Penilaian Dan Pengurusan Harta

Jabatan Penilaian Dan Pengurusan Harta

Jabatan Perancangan Bandaraya

Jabatan Perancangan Bandaraya

Jabatan Undang-Undang Dan Pendakwaan

Jabatan Undang-Undang Dan Pendakwaan

Jabatan Integriti

Jabatan Integriti

Jabatan Penguatkuasaan

Jabatan Penguatkuasaan

Cukai Taksiran

1. Apa itu cukai taksiran?

Cukai yang dikenakan oleh DBKL ke atas pemilik harta untuk menyediakan perkhidmatan, penyelenggaraan dan pembangunan Kuala Lumpur.

2. Bagaimana cukai taksiran ditentukan?

Beberapa peratus (%) daripada Nilai Tahunan.

Bil.JENIS HARTA

DALAM 36 BATU PERSEGI (%)

LUAR 36 BATU PERSEGI (%)

1. Bangunan Perdagangan

10

8

2. Pangsapuri Servis

7

5

3. Bangunan Kediaman

4

4

4. Rumah Pangsa Kos Rendah

2

2

5. Tanah Kosong Perdagangan

7

5

6. Tanah Kosong Kediaman

5

5

7. Bangunan Di Kampung-kampung

2

2

8. Tanah Kosong di Kampung-kampung

1

1

9. Kampung Baru, Kampung Melayu Segambut dan Sungai Penchala (bangunan dan tanah kosong)

1

1

3. Adakah tanah kosong dikenakan cukai taksiran?

Ya, semua harta samada bangunan atau tanah kosong boleh dikenakan cukai taksiran.

4. Bagaimana Nilai Tahunan ditentukan?

i) Bangunan
Anggaran sewa kasar setahun yang dijangka munasabah diperolehi daripada bangunan berkenaan.

ii) Tanah kosong
10% daripada nilai pasaran tanah.

5. Berapa cukai taksiran yang perlu dibayar?

Cukai taksiran yang perlu dibayar adalah seperti berikut :-

Nilai Tahunan x Kadar peratusan cukai taksiran

Contoh :-
Nilai Tahunan = RM 13,200
Kadar = 4%
Cukai Taksiran = RM 528 setahun/ RM 264 untuk 6 bulan

6. Bagaimana Nilai Tahunan ditentukan bagi harta yang diduduki sendiri?

Penentuan Nilai Tahunan masih lagi sama iaitu berasaskan anggaran sewa kasar setahun yang dijangka munasabah diperolehi sekiranya harta tersebut disewakan.

7. Mengapa cukai taksiran harta saya berbeza dengan jiran saya?

Perbezaan tersebut disebabkan oleh:-

  • Keluasan lantai bangunan (tambahan / ubahsuaian)

  • Kedudukan unit seperti unit tepi

  • Kegunaan harta

8. Sehingga bilakah Nilai Tahunan sedia ada akan dikekalkan?

Nilai Tahunan akan kekal sehingga Penilaian Semula kecuali terdapat pindaan kepada Senarai Nilaian mengikut Seksyen 144, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171). Pindaan Senarai Nilaian dibuat atas sebab-sebab berikut:-

  • Bangunan baru

  • Bangunan diubahsuai/ tambahan binaan
    Bangunan runtuh atau dirobohkan

  • Keluaran hakmilik baru

  • Perubahan nilai pada harta yang disebabkan oleh peruntukan undang-undang berkaitan dengan perancangan

  • Pembetulan penilaian sedia ada

9. Bolehkah saya membuat bantahan sekiranya tidak berpuashati dengan pindaan Senarai Nilaian?

Boleh. Apabila pemilik menerima Notis Kenyataan Pindaan Senarai Nilaian dan tidak berpuashati dengan cadangan Nilai Tahunan yang dinyatakan dalam notis, pemilik boleh mengemukakan bantahan bertulis dalam tempoh 10 hari sebelum tarikh Mesyuarat Pendengaran Bantahan.

Setiap bantahan yang layak akan didengar oleh DBKL melalui Mesyuarat Jawatankuasa Pendengaran Bantahan Cukai Pintu.

10. Di manakah mesyuarat bantahan diadakan?

Lokasi, tarikh dan masa Mesyuarat Pendengaran Bantahan akan dinyatakan di dalam Notis Mendengar Bantahan setelah anda mengemukakan bantahan secara bertulis ke Jabatan ini.

11. Siapakah yang dibenarkan membantah?

Pemilik atau wakil yang diberi kuasa.

12. Apakah perkara/ alasan yang boleh dibantah?

Tuan/puan boleh membuat bantahan berdasarkan alasan yang diperuntukkan di bawah Seksyen 142 Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) :

* Cadangan Nilai Tahunan tinggi / rendah.
Contoh: Sewa setahun yang munasabah bagi harta tuan/puan adalah RM 18,000 tetapi Nilai Tahunan yang dicadangkan adalah RM 30,000 ataupun keadaan sebaliknya.

* Harta tuan/ puan tidak sepatutnya atau tidak boleh dikenakan cukai taksiran.
Contoh: Sekolah, rumah ibadat, kemudahan awam dan lain-lain.

* Harta lain tertinggal untuk dinilai ataupun tidak dinilai.
Contoh: Pihak DBKL tidak menilai atau mengenakan cukai taksiran bagi harta milik jiran tuan/puan.

* Nilaian sepatutnya dibuat secara bersama / berasingan.
Contoh: Kedai pejabat 3 tingkat yang dijual strata kepada pemilik yang berbeza tetapi dinilai secara bersama dalam satu Nilai Tahunan kepada satu pemilik sahaja.

13. Mengapa saya perlu membayar cukai taksiran sedangkan saya telah membayar yuran penyelenggaraan bangunan?

Cukai taksiran dan yuran penyelenggaraan adalah dua (2) perkara yang berbeza. Yuran penyelenggaraan adalah untuk menyelenggara kawasan gunasama harta tuan/puan. Manakala cukai taksiran adalah untuk perkhidmatan perbandaran seperti membaiki jalan, kemudahan rekreasi, kemudahan infrastruktur dan lain-lain.

14. Bolehkah saya dikecualikan dari membayar cukai taksiran sekiranya harta saya kosong / tidak diduduki?

Tidak boleh dikecualikan, namun tuan/puan boleh memohon untuk mendapatkan elaun kekosongan di Bahagian Hasil, Jabatan Kewangan DBKL di talian 03-2617 9000 atau laman sesawang jkew@www.dbkl.gov.my

15. Di manakah saya boleh membuat aduan sekiranya tidak berpuashati dengan mutu perkhidmatan DBKL?

Sebarang aduan boleh disalurkan melalui :-

– TALIAN BEBAS TOL : 1800-88-3255
– Laman sesawang Sistem Pengaduan Awam Bersepadu (https://ispaaawww.dbkl.gov.my)
Klik Di sini Untuk Soalan-Soalan Lazim Berkaitan Pengurusan Kewangan dan Akaun Bagi Bangunan Berstrata

Pengemukaan Permohonan

1. Apakah jenis-jenis permohonan yang dikemukakan di kaunter OSC ?

Permohonan pembangunan yang dikemukakan ke kaunter OSC merangkumi:

  1. Kebenaran Merancang

  2. Pelan Bangunan

  3. Pelan Kejuruteraan yang merangkumi Pelan Kerja Tanah,Pelan Jalan dan Perparitan (R&D), Pelan MSMA & Pelan Lampu Jalan.

  4. Pelan Lanskap

2. Siapakah yang boleh mengemukakan permohonan pembangunan?

  1. Permohonan pembangunan boleh dikemukakan oleh Pemilik Tanah Berdaftar. Pelan-pelan cadangan permohonan perlu disediakan oleh orang-prang berkelayan seperti berikut:-

    1. Pelan Kebenaran Merancang
      i. Jururancang Bandar yang bertauliah (boleh membuat semua jenis permohonan)
      ii. Arkitek Bertauliah (boleh membuat semua jenis permohonan. Walaubagaimanapun, pembangunan melibatkan keluasan tanah 5 ekar dan lebih, perlu disertakan dengan perakuan oleh Jururancang Bandar Bertauliah)
      iii. Jurutera Bertauliah (bagi kerja-kerja kejuruteraan seperti pembinaan stesen minyak,struktur telekomunikasi & pemasangan paparan iklan, dan apa-apa kerja berhubungan di bawah undang-undang berkaitan)
      iv. Juruukur Tanah berlesen (bagi pelan cadangan melibatkan cantuman dan pecahan lot tanah)
      v. Pelukis Pelan (bagi pembinaan baru atau tambahan & perubahan bangunan kediaman sahaja yang melibatkan ketinggian tidak melebihi 2 tingkat & kelulusan lantai tidak melebihi 300mp).

    2. Pelan Bangunan
      i. Arkitek Bertauliah (boleh membuat semua jenis permohonan. Walau bagaimanapun pembangunan melibatkan keluasan tanah 5 ekar dan lebih perlu disertakan dengan perakuan oleh Jururancang Bandar Bertauliah)
      ii. Jurutera Bertauliah (bagi kerja-kerja kejuruteraan seperti pembinaan stesen minyak,struktur telekomunikasi & pemasangan paparan iklan, dan apa-apa kerja berhubungan di bawah undang-undang berkaitan)
      iii. Pelukis Pelan (bagi pembinaan baru atau tambahan & perubahan bangunan kediaman sahaja yang melibatkan ketinggian tidak melebihi 2 tingkat & kelulusan lantai tidak melebihi 300mp)

    3. Pelan kejuruteraan Jurutera Bertauliah

    4. Pelan lanskap Arkitek Lanskap Berdaftar

3. Dimanakah permohonan pembangunan boleh dikemukakan?

Permohonan pembangunan boleh dikemukakan di alamat seperti berikut: Urusetia Pusat Setempat, Tingkat Bawah, Menara DBKL II, Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur Telefon : 03 – 2028 2942 / 2944 Faks : 03 – 2694 3085 Waktu berurusan : 8.00 pagi hingga 5.00 petang

4. Semakan maklumat asas bagi pengemukaan permohonan pembangunan?

Pemohon adalah dinasihatkan membuat semakan permohonan pembangunan seperti:

Bil

Kategori

Lokasi

1.

Zon Gunatanah & Intensiti Pembangunan

Bahagian Perancangan Fizikal Tingkat 14, Menara DBKL 1

2.

Kesesuaian Kelas Kegunaan & Aktiviti

Bahagian Perancangan Fizikal Tingkat 14, Menara DBKL 1

3.

Pematuhan Kepada Garis Panduan Perancangan

Bahagian Penyelidikan dan Penyelarasan Perancangan, Tingkat 10, Menara DBKL 1

4.

Serahan Tanah Bagi Menaik Taraf Struktur Seperti Pelebaran Jalan & Parit

Unit Jalan dan Perancangan Jabatan Perancangan Infrastruktur, Tingkat 15, Menara DBKL 1

5.

Maklumat Keperluan MSMA

Unit MSMA Jabatan Perancangan Infrastruktur, Tingkat 16, Menara DBKL 1

6.

Susunan & Spesifikasi Tempat Letak Kereta

Unit Pengangkutan Jalan Jabatan Perancangan Infrastruktur, Tingkat 15, Menara DBKL 1

5. Bolehkan permohonan pembangunan 1 unit kediaman bertanah (landed residential development) dikemukakan secara berasingan?

Permohonan pembangunan (1) unit kediaman bertanah (Landed Residential Development) tidak boleh dikemukakan secara berasingan dan hendaklah dikemukakan secara serentak melalui prosedur kediaman kecil (KK) di bawah kategori A07. Manual Pengemukaan Permohonan KPKT merangkumi permohonan Kebenaran Merancang, Pelan Bangunan dan Pelan Kejuruteraan atau di bawah kategori A12 merangkumi Pelan Bangunan dan Pelan Kejuruteraan. Walaubagaimanapun, peraturan ini tidak terpakai bagi pembangunan yang melibatkan serahan tanah.

Kawalan Perancangan

1. Pembangunan apakah yang dikenakan caj pembangunan kenaikan nilai tanah?

Kelulusan pembangunan yang melibatkan penukaran zon gunatanah @ penambahan intensiti pembangunan adalah tertakluk kepada pembayaran caj pembangunan bedasarkan peruntukan Seksyen 40 Akta (Perancangan) Wilayah Persekutuan, Akta 267. Ketetapan gunatanah dan intensiti asas bagi tujuan pengenaan caj pembangunan kenaikan nilai tanah adalah berpandukan kepada :

  1. Pelan Pembangunan Lengkap 1039,1040 & 1041

  2. Pelan-pelan warta

  3. Kaedah zon kepadatan 1985 bagi kawasan di luar Pelan Pembangunan Lengkap & Pelan Warta

  4. Apa-apa Kelulusan Perintah pembangunan yang masih berkuatkuasa telah mengubah zon gunatanah atau intensiti pembangunan

2. Apakah jenis permohonan pembangunan yang tidak memerlukan Kebenaran Perancangan?

Permohonann pembangunan yang dikecualikan daripada Kebenaran Perancangan adalah seperti disenaraikan dalam Seksyen 20 (2) Akta (Perancangan) Wilayah Persekutuan, Akta 267. Di antara permohonan tersebut termasuklah :

  1. Tambahan dan perubahan dalaman yang tidak melibatkan tambahan lantai baru dan perubahan fasad

  2. Pembinaan semula serta tambahan perubahan rumah kediaman bertanah

  3. Kerja-kerja penyelenggaraan seperti penggantian bahan kemasan

  4. Pindaan pelan bangunan yang tidak melibatkan luasa lantai, bilangan tingkat & bilangan unit ‘residing’ seperti hotel, pangsapuri servis, SOHO & pangsapuri

  5. Pindaan pelan bangunan penggunaan ruang ‘footprint’ dengan syarat tidak menjelaskan kawasan lapang berpusat, laluan keluar masuk dan anjakan minimum bangunan

Penguatkuasaan Perancangan

1. Apakah jenis-jenis kesalahan yang melibatkan tindakan penguatkuasaan perancangan?

Jenis-jenis kesalahan perancangan adalah seperti yang disenaraikan di dalam Seksyen 20 (2) Akta (Perancangan) Wilayah Persekutuan, Akta 267. Di antara kesalahan-kesalahan tersebut adalah :

  1. Menukar kegunaan tanah/bangunan tanpa kelulusan perancangan

  2. Mendirikan Struktur tanpa kelulusan perancangan

  3. Meneruskan aktiviti yang telah tamat tempoh kelulusan perancangan

  4. Menjalankan pembangunan yang melanggar syarat-syarat kelulusan perancangan

2. Apakah bentuk tindakan penguatkuasaan perancangan yang boleh diambil oleh DBKL?

Tindakan penguatkuasaan perancangan boleh dilaksanakan mengikut kaedah berikut:

  1. Menjalankan tindakan perobohan/pindahan alih selaras dengan peruntukan Seksyen 29 Akta (Perancangan) Wilayah Persekutuan, Akta 267

  2. Mengemukakan aduan mahkamah untuk mendapatkan arahan tindakan selaras dengan peruntukan Seksyen 29 Akta (Perancangan) Wilayah Persekutuan, Akta 267

  3. Mengenakan denda kompoun maksimum RM50,000.00 dan denda harian Rm500.00 bagi kesalahan berterusan selaras dengan peruntukan seksyen 26 Akta (Perancangan) Wilayah Persekutuan, Akta 267

Bagi tujuan melaksanakan tindakan penguatkuasaan perancangan satu notis akan disampaikan terlebih dahulu kepada Orang Kena Notis (OKN) bagi memaklumkan kesalahan yang dilakukan.

eMAP & CPS

1. Apakah CPS ?

CPS adalah singkatan kepada City Planning System. CPS merupakan satu sistem GIS yang direka bentuk sebagai sebuah platform pemetaan digital yang berkaitan dengan maklumat kegunaan tanah di Kuala Lumpur (KL). Sistem ini membenarkan pengguna membuat semakan dan rujukan terhadap data-data geospatial seperti guna tanah semasa, komited, zon guna tanah, intensiti pembangunan selaras dengan perkara kegunaan tanah yang diterjemahkan di dalam Pelan Bandaraya Kuala Lumpur 2020 (PBRKL2020).CPS boleh diakses melalui pautan link berikut:

https://cps.www.dbkl.gov.my/public/

2. Apakah eMAP, CPS ?

eMAP merupakan satu modul  peta elektronik interaktif atas talian yang membenarkan orang awam untuk membeli data dan maklumat digital perancangan CPS melalui modul penjualan yang disediakan.eMAP,CPS boleh diakses melalui pautan link berikut:

https://cps.www.dbkl.gov.my/public/ ; atau https://cps.www.dbkl.gov.my/eMapcps/

3. Siapakah pengguna berdaftar eMAP, CPS?

Pengguna berdaftar adalah seperti berikut:

  1. Orang awam

  2. Swasta/NGO/GLC

  3. Kontraktor/perunding lantikan DBKL dan agensi kerajaan

  4. Agensi kerajaan/Badan Berkanun

  5. IPTA/IPTS

  6. Kakitangan Dalaman DBKL

4. Berapa lama tempoh pengaktifan akaun saya setelah didaftarkan?

Tempoh pengaktifan adalah serta merta iaitu melalui pautan link yang dihantar ke dalam email yang telah didaftarkan.

5. Bagaimanakah cara untuk menggunakan sistem ini?

Anda boleh merujuk/klik pada manual pengguna yang telah disediakan di halaman utama emap.

6. Berapakah harga pelan digital eMAP ?

Berikut merupakan kadar bayaran bagi pelan digital adalah berasaskan kapasiti data per Megabait iaitu RM483.00/1 Megabait (MB) di jadual berikut;

Format Digital

Resolusi

Saiz Pelan

Kadar FI (PER MB)

JPEG/PDF

150-300dpi

A4 – A1 dan Mengikut kapasiti data per megabait

RM483.00/ 1MB

Geospatial / GIS
(Shapefile)

Controlling layer Zoom

Mengikut kapasiti data per megabait

RM483.00/ 1MB


Berikut merupakan perkhidmatan cetakan pelan digital (hardcopy), kadar bayaran adalah berdasarkan saiz pelan seperti jadual berikut;

Saiz Pelan

Ukuran

Kadar FI (Berwarna)

Kadar FI (Gray Scale)

A1

594 x 841

RM 130.00

RM70.00

A2

420 x 594

RM70.00

RM60.00

A3

297 x 420

RM50.00

RM40.00

A4

210 x 297

RM40.00

RM20.00

 Berikut kadar bayaran yang dikenakan adalah berbeza mengikut kategori permohonan yang mengemukakan permohonan pelan digital maklumat perancangan seperti jadual berikut;

Bil

kategori Permohonan

Kadar Bayaran

1.

Syarikat swasta/ Agensi Swasta/ Orang Awam NGO/IPT

Bayaran Penuh

2.

Agensi Kerajaan/ Badan Berkanun/ GLC

Pengurangan sebanyak 50% daripada harga bayaran penuh

3.

Pelajar IPT (sehingga peringkat Ijazah Pertama dan tidak terlibat dengan mana-mana geran penyelidikan/ projek sahaja)

RM 100/MB

4.

  • Jabatan Perdana Menteri

  • Jabatan Wilayah Persekutuan

  • Bahagian Maklumat Guna Tanah Negara, PLANMalaysia
    (Guna Tanah Semasa dan Pelan Tempatan Kuala Lumpur sahaja)

Dikecualikan dari bayaran

5.

Jabatan Dalaman DBKL

Dikecualikan dari bayaran

7. Apakah kategori pelan digital perancangan yang terdapat di dalam eMAP ?

Kategori pelan digital perancangan yang terdapat di dalam eMAP adalah data dan maklumat Geospatial Tidak Terperingkat iaitu pelan-pelan yang telah diwarta yang merupakan dokumen awamAnda boleh merujuk kepada katalog jualan di halaman utama eMAP atau klik pautan pantas seperti berikut:

https://cps.www.dbkl.gov.my/eplancps/senaraiProduk.aspx

8. Apakah bentuk format pelan digital perancangan yang terdapat di dalam eMAP ?

a.  Pelan Statik :

Pelan tersedia yang ditawarkan di dalam 4 jenis saiz pelan iaitu A4-A1. Pelan ini juga akan di cetak dan pengguna perlu mengambil di Kaunter Unit Geospatial, JPRB, DBKL iaitu setelah proses pembayaran berjaya dilaksanakan dan apabila jabatan telah menerima notis pesanan.

b.Pelan Digital :

Pelan Digital di sediakan untuk pengguna yang memerlukan jenis data yang berbentuk digital. Pengguna boleh menggunakan menu Peta Interaktif untuk memilih kawasan yang diperlukan (customise) dan Peta akan dijana menggunakan templat (layout) yang disediakan. Pelan digital ini boleh dimuat turun dalam bentuk .pdf setelah proses pembayaran berjaya dilaksanakan secara atas talian (online payment).

c.Data Digital :

Data Digital merupakan jenis produk software (digital) yang di sediakan di dalam format shapefile (.shp) sahaja. Format shapefile ialah data vektor geospatial untuk perisian sistem maklumat geografi. Ia dibangunkan dan dikawal oleh ESRI sebagai spesifikasi terbuka (open source) untuk kebolehoperasian data antara produk ESRI dan perisian GIS yang lain. Pengguna boleh menggunakan menu Peta Interaktif untuk memilih kawasan yang diperlukan (customise) dan sistem akan memberikan data shapefile tersebut. Data digital ini boleh dimuat turun dalam bentuk .shp setelah proses pembayaran berjaya dilaksanakan secara atas talian (online payment) 

9. Bagaimanakah cara untuk saya membuat pembayaran ?

Kaedah Pembayaran

Saluran

Online Payment

FPX Debit/Credit Card

Bayaran Tunai, Debit/Credit Card

Kaunter Kewangan, DBKL, Aras G, Menara DBKL 1,Jalan Raja Laut, 50350,Kuala Lumpur.

EzPay.

Kaunter Unit Geospatial,Jabatan Perancangan Bandaraya Tingkat 11, Menara DBKL 1,Jalan Raja Laut, 50350, Kuala Lumpur.

10. Berapa lamakah tempoh penyediaan dan serahan pelan ?

Format

Resolusi

Kadar FI (PER MB)

Pelan Statik (Hardcopy)

Tujuh (7) hari bekerja dari tarikh permohonan.

Kaunter Unit Geospatial, JPRB

Pelan Digital (Softcopy- Pdf/Jpeg)

Muat turun serta-merta sejurus pembayaran berjaya dilaksanakan

Link Download di dalam eMAP

Pelan Digital (Softcopy- shapefile)

Muat turun serta-merta sejurus pembayaran berjaya dilaksanakan

Link Download di dalam eMAP

11. Hubungi

Sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi di alamat seperti berikut:


Unit Geospatial
Jabatan Perancangan Bandaraya

Tingkat 11, Menara DBKL 1,
Jalan Raja Laut,
50350 Kuala Lumpur

Email

:

klgis.jprb@gmail.com

Emapcps.jprb@gmail.com

Telefon

:

03- 2617 9611

Prosedur Pembelian

1. Apakah jenis-jenis dokumen perancangan yang boleh dibeli oleh orang awam

Bil

Jenis Dokumen

Lokasi Penjualan

Kadar Bayaran

1.

Pelan Struktur Kuala Lumpur 2020

Bahagian Perancangan Fizikal, Tingkat 13, Menara DBKL 1

Bahasa Melayu : RM127.20
Bahasa Inggeris : RM159.00

2.

Draf PBRKL 2020

Unit Pentadbiran, Bahagian Perancangan Fizikal, Tingkat 13, Menara DBKL 1

Bahasa Melayu : RM127.20
Bahasa Inggeris : RM159.00

3.

Buku ‘Urban Design Guideline’

Bahagian Perancangan Fizikal, Tingkat 13, Menara DBKL 1

RM318.00

4.

Garis Panduan Perancangan (GPP)

Bahagian Penyelidikan dan Penyelarasan Perancangan,Tingkat 10, Menara DBKL 1

1 Set : RM 361.45 Pembelian secara berasingan bergantung kepada GPP

Jabatan Undang-Undang & Pendakwaan

1. Apakah dokumen yang perlu dilampirkan kepada Dokumen Perjanjian untuk ditandatangani dan diberi nombor kontrak oleh Jabatan Undang-undang & Pendakwaan bagi Kontraktor/Pemaju/Perunding yang mempunyai syarikat jenis Sendirian Berhad atau Berhad?

i. Surat tawaran dari DBKL, Surat Pelantikan, Surat Pengesahan Pelantikan dan Surat Arahan Mula Kerja
ii. Jaminan Bank/Resit Bayaran DepositCOB
ii. Perlembagaan Syarikat (Memorandum of Articles of Association), Borang 24 (Return of Allotment of Shares), Borang 49 (Return Giving Particulars In Register of Directors, Managers & Secretaries and Change of Particulars) dan Resolusi Pengarah (Director’s Resolution)
iv. Surat Pengesahan Jabatan Pelaksana yang ditandatangani oleh Pengarah Jabatan tersebut

2. Apakah dokumen yang perlu dilampirkan kepada Dokumen Perjanjian untuk ditandatangani dan diberi nombor kontrak oleh Jabatan Undang-undang & Pendakwaan bagi Kontraktor/ Perunding di bawah nama individu?

 i. Surat Tawaran dari DBKL, SUrat Pelantikan, Surat Pengesahan Pelantikan dan Surat Arahan Mula Kerja
ii. Jaminan Bank/Resit Bayaran Deposit
iii. Salinan Kad Pengenalan/dokumen pengenalan diri
iv. Surat Pengesahan Jabatan Pelaksana yang ditandatangani oleh Pengarah Jabatan tersebut

3. Sekiranya tiada kontrak secara bertulis, adakah ia mengikat (binding) pihak-pihak terbabit?

Ya, melalui tingkah laku atau syarat-syarat tersirat (by way of conduct or impliedly) wujudnya elemen-elemen kontrak, iaitu tawaran (offer), penerimaan (acceptance) dan balasan (consideration). Sebagai contoh, Surat Pelantikan dang Surat Pengesahan Pelantikan yang dikemukakan oleh pihak DBKL yang mengandungi syarat-syarat untuk mengikat kedua-dua belah pihak dan satu perjanjian akan ditandatangani kelak menampakkan satu kontrak yang mengikat kedua belah pihak telah wujud.

4. Sekiranya pemilik harta telah meninggal dunia, apakah dokumen yang diperlukan oleh waris untuk tujuan mentadbir harta si mati?

i. Surat Wakil Kuasa
ii. Surat Kuasa Mentadbir
iii. Borang F di bawah Akta (Pembahagian) Harta Pesaka Kecil 1955

5. Berapa lamakah tempoh/jangkamasa Jaminan Bank Sah?

i. Bagi kontrak bekalan dang perkhidmatan – satu (1) tahun selepas tarikh tamat tempoh kontrak
ii. Bagi Kontrak Juruperunding – enam (6) bulan selepas tarikh tamat tempoh kontrak
iii. Bagi Kontrak Kerja – satu (1) tahun selepas tamat tempoh liability kecacatan (defect liability period)

6. Satu perjanjian telah ditandatangani antara DBKL dengan Syarikat A. Walau bagaimana pun, Syarikat A telah menukar nama kepada Syarikat B. Bagi tujuan pembayaran, kepada syarikat manakah perlu dibuat?

Sekiranya tiada perubahan dari segi struktur dan pemegang saham Syarikat dan dibuktikan dengan Borang 13 Akta Syarikat 1965 (Borang Perakuan Pemerbadanan Atas Pertukaran Nama Syarikat), maka bayaran boleh dibuat kepada Syarikat B.

7. Apakah elemen-elemen yang diperlukan untuk melegkapkan sesuatu dokumen perjanjian sebelum ianya dikemukakan kepada Jabatan Undang-undang & Pendakwaan untuk disempurnakan bagi pihak Datuk Bandar Kuala Lumpur?

 i. Dokumen Perjanjian hendaklah ditandatangani oleh pihak Kontraktor / Pemaju / Perunding
ii. Perjanjian hendaklah ditandatangani dengan menggunakan pen berwarna hitam berdakwat basah
iii. Bagi Syarikat Sendirian Berhad:
iv. Bagi Syarikat Sendirian Berhad:
     a. Cop mohor syarikat hendaklah dimeteri
     b. Perjanjian hendaklah ditandatangani oleh dua orang Pengarah Syarikat atau seorang Pengarah Syarikat beserta seorang Setiausaha Syarikat sebagaimana            yang terkandung dalam Resolusi Pengarah
     c. Tandatangan hendaklah disertakan dengan nama, no. kad pengenalan dan jawatan penandatangan
iv. Bagi Syarikat Enterprise atau Individu:
    a. Perjanjian hendaklah ditandatangani oleh pemilik tunggal/individu/rakan kongsi
    b. Tandatangan hendaklah disertakan dengan cop syarikat, cop nama dan no. kad pengenalan

8. Apakah perbezaan di antara notis kompaun dan saman?

Notis kompaun adalah notis kesalahan serta tawaran kompaun yang dikeluarkan pada masa sesuatu kesalahan dilakukan. Saman (untuk hadir ke Mahkamah) pula dikeluarkan apabila sesuatu notis kesalahan serta tawaran kompaun tidak dijelaskan bayaran atau sesuatu notis penguatkuasaan tidak dipatuhi dalam tempoh yang ditetapkan.

9. Bolehkah bayaran saman diselesaikan di luar Mahkamah?

Tidak boleh. Bayaran saman hanya boleh dijelaskan di Mahkamah sahaja pada hari yang telah ditetapkan.

10. Berapakah denda yang biasa dikenakan oleh Majistret untuk kesalahan yang berkenaan?

Majistret akan menetapkan jumlah denda selaras dengan peruntukan perundangan berkaitan serta berdasarkan jenis kesalahan, merit sesuatu kes dan alasan rayuan yang dikemukakan oleh Orang Kena Saman (OKS) di Mahkamah.

11. Bolehkah notis kompaun disemak berdasarkan nombor kereta atau nombor kad pengenalan?

Boleh. Semakan notis kompaun boleh dibuat melalui laman web DBKL – sistem eRayuan dan aplikasi PAY@KL.

12. Bayaran kompaun sudah lama dijelaskan, tetapi surat peringatan masih diterima?

Apabila surat peringatan masih diterima bagi kesalahan-kesalahan yang telah dijelaskan bayarannya, notis peringatan berkenaan boleh dibatalkan oleh Pegawai Kompaun atau Pegawai yang diberi kuasa dengan syarat Orang Kena Notis (OKN) mengemukakan salinan resit pembayaran.

13. Bolehkah disemak sama ada sesuatu notis kompaun telah dijelaskan bayarannya?

Semakan boleh dibuat dengan mengemukakan nombor notis kesalahan melalui web DBKL atau aplikasi PAY@KL.

14. Sekiranya kenderaan telah dijual, apakah yang patut dilakukan oleh pemunya kenderaan apabila menerima notis kesalahan?

Jika notis kesalahan diterima tetapi kenderaan telah dijual pada tarikh kesalahan yang dinyatakan dalam notis, penerima notis atau OKN dikehendaki mengemukakan dokumen berkaitan penjualan kereta atau pengesahan daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berkaitan dengan pemunya pada tarikh kesalahan dan notis boleh dibatalkan jika teratur.

15. Dimanakah letaknya bangunan Mahkamah Majistret DBKL dan pukul berapa perlu hadir ke mahkamah?

Mahkamah Majistret DBKL terletak di Tingkat 1, Menara DBKL 2, Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur. Orang kena Saman perlu hadir di Mahkamah pada pukul 8.30 pagi kerana Mahkamah mula bersidang pada pukul 9.00 pagi.

16. Bagaimanakah tatacara berpakaian ketika hadir ke Mahkamah?

Orang Kena Saman hendaklah berpakaian kemas ketika ke Mahkamah. Skirt dan seluar pendek, baju tanpa lengan dan t-shirt tidak dibenarkan sama sekali.

17. Bolehkah bayaran kompaun dibuat secara pembayaran ansuran atau menggunakan cek persendirian?

Tidak boleh. Bayaran hanya boleh dibuat menggunakan bayaran atas talian, bank deraf, wang pos, ‘banker’s cheque’ ataupun wang tunai sahaja.

18. Apakah dokumen yang perlu dibawa apabila diarahkan untuk hadir ke mahkamah?

Dokumen yang perlu dibawa:
i. Kad pengenalan
ii. Surat saman yang telah diterima
iii. Jika sebuah syarikat/firma yang menerima saman tersebut, sila kemukakan surat memberi kuasa untuk mewakilkan daripada Pengarah/pemilik syarikat atau firma kepada pihak mahkamah
iv. Jika individu yang terima, beliau perlu hadir sendiri. Sekiranya tidak dapat hadir, wakilnya perlu membawa surat wakil daripada Orang Kena Saman dan terpulang kepada Majistret samada surat berkenaan boleh diterima atau tidak

19. Apa yang akan berlaku sekiranya saya tidak hadir ke Mahkamah pada tarikh perbicaraan yang telah ditetapkan?

Sekiranya OKS tidak hadir, waran tangkap akan dikeluarkan dan disampaikan kepada OKS.

20. Dimanakah perundangan subsidiari DBKL boleh didapati?

Di Portal Rasmi DBKL iaitu di pautan Info Korporat seterusnya memilih Senarai Perundangan.

21. Bagaimanakah caranya untuk memohon kad kuasa?

Kad kuasa boleh dimohon melalui Ketua Jabatan masing-masing dengan mengisi borang yang ditetapkan beserta satu keping gambar berwarna berukuran passport yang terkini. Prosedur ini bertujuan untuk memastikan hanya kakitangan yang layak sahaja yang boleh memohon kad kuasa.

22. Siapa yang layak untuk memohon kad kuasa?

Hanya kakitangan yang diperwakilkan kuasa sahaja yang layak memohon kad kuasa.

23. Apakah yang perlu dilakuan jika kad kuasa hilang/kakitangan bersara?

Sekiranya kad kuasa hilang, kakitangan hendaklah membuat laporan polis dan memaklumkan jabatan ini dan megemukakan salinan laporan tersebut semasa memohon kad kuasa baru. Bagi kakitangan yang bersara, kad kuasa hendaklah diserahkan kepada jabatan masing-masing.

24. Bolehkah tuntutan gantirugi dibuat terhadap DBKL ke atas kemalangan yang menimpa mangsa disebabkan oleh Pokok tumbang, Jalan raya berlubang atau Banjir kilat?

Pihak Datuk Bandar Kuala Lumpur (DBKL) tidak boleh menghalang mana-mana pihak yang terlibat untuk mengemukakan tuntutan gantirugi atau mengambil tindakan undang-undang terhadap DBKL. Walau bagaimanapun kejayaan sesuatu tuntutan yang dikemukakan itu tertakluk kepada keputusan siasatan yang akan dijalankan oleh pihak insuran yang telah dilantik oleh DBKL atau sekiranya tuntutan ini dibawa ke mahkamah, berdasarkan keterangan saksi-saksi terlibat, pihak mahkamah yang akan menentukan sama ada pihak DBKL bertanggungjawab ke atas tuntutan tersebut.

Jabatan Integriti

1. Apakah jenis aduan dan siasatan yang boleh diproses di Jabatan Integriti?

Jabatan ini memproses dan menjalankan siasatan berkaitan salah laku pegawai dan kakitangan DBKL yang berjawatan kontrak dan tetap dari pelbagai Jawatan dan Gred.

2. Kaedah apa yang digunakan untuk membuat aduan salah laku kakitangan?

Ada beberapa kaedah yang diterima dan diproses oleh Jabatan iaitu;
a. Melalui panggilan telefon ke nombor 03-2028 2464 pada waktu pejabat (Isnin hingga Jumaat, 8.00 pagi hingga 5.00 petang).
b. Menghantar surat kepada Pengarah Jabatan Integriti, Tingkat 6, Menara DBKL 2, Jalan Raja Laut, 50350 Kuala Lumpur.
c. Menghantar emel ke alamat jit[at]dbkl[dot]gov[dot]my.
d. Datang bersemuka dengan pegawai di Jabatan Integriti, DBKL.

3. Apakah jenis program pengukuhan integriti yang diadakan?

Ada beberapa program yang telah dirancang sepanjang tahun mengikut kesesuaian dan keperluan pegawai dan kakitangan DBKL seperti program ceramah, lawatan ke agensi, kursus pemantapan integriti dan sebagainya yang melibatkan Jabatan dalaman DBKL serta agensi luar.

Jabatan Penguatkuasaan

1. Apakah tindakan yang boleh diambil oleh Jabatan Penguatkuasaan sekiranya terdapat kenderaan melakukan kesalahan lalulintas?

Kenderaan boleh dikenakan tindakan notis kompaun atau boleh ditunda.

2. Apakah kesan sekiranya,notis kompaun gagal dijelaskan?

Sekiranya melebihi 14 hari,notis peringatan akan dikeluarkan dan jika gagal menjelaskan bayaran tindakan memfailkan kes ke Mahkamah Majisterit akan dibuat.

3. Apakah yang perlu dibuat sekiranya dikenakan notis kompaun lalulintas?

Sila buat pembayaran dalam masa 14 hari dimana-mana kaunter bayaran DBKL terdekat.

4. Apakan yang boleh dilakukan sekiranya tidak berpuas hati terhadap tindakan kompaun yang dikenakan?

Sila rujuk ke Unit Aduan Awam, Jabatan Penguatkuasaan di talian 03-4026 7200 atau call centre DBKL di talian 1 800 88 3255.

5. Di mana tempat yang perlu dirujuk sekiranya motosikal atau kenderaan ditunda oleh Jabatan Penguatkuasaan?

Sila rujuk di Unit Pengurusan Sitaan dan Tunda (Kenderaan Ditunda), Jabatan Penguatkuasaan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Lot 456 (Bersebelahan Perumahan Awam Sri Terengganu), Jalan Sentul, Sentul Selatan, 51000 Kuala Lumpur atau whatsapp ke 013-6663255.

6. Apakah tindakan yang boleh diambil terhadap panjaja atau peniaga kecil yang tiada lesen yang sah dari Datuk Bandar Kuala Lumpur?

 Tindakan Kompaun dan Sita boleh diambil terhadap penjaja atau peniaga tersebut.

7. Sekiranya barang jualan penjaja atau peniaga disita di mana tempat barang tersebut disimpan dan tempat tuntutan?

Di Unit Pengurusan Sitaan dan Tunda Jabatan Penguatkuasaan, Jalan Lombong, Cheras atau telefon 03- 9282 2554.

8. Adakah premis perniagaan boleh meletakkan barang-barang berhubung dengan trednya di kaki lima, siar kaki atau jalan?

Tidak boleh dan boleh dikenakan tindakan kompaun.

9. Apakah tindakan yang akan diambil sekiranya didapati premis perniagaan meletakkan barang-barang di kaki lima, siar kaki atau bahu jalan?

Tindakan mengeluarkan Notis Kompaun dan memindahkan (Sita) barang-barang boleh dilakukan.

10. Di manakah barang-barang dialihkan atau disita disimpan?

 Di Unit Pengurusan Sitaan dan Tunda jabatan Penguatkuasaan, Jalan Lombong, Cheras.

11. Apakan bayaran yang dikenakan untuk menuntut barang-barang yang disita atau dialihkan?

Perlu membayar caj pengalihan/sitaan, caj simpanan serta bayaran kompaun.

12. Apakah yang perlu dilakukan apabila mendapat notis amaran/penglihatan atau roboh?

Membaca memahami arahan notis seterusnya memberhentikan aktiviti/kesalahan atau meroboh sendiri apa-apa struktur yang melanggar peraturan.

13. Apakah kesan sekiranya ingkar notis?

DBKL akan melaksanakan mengikut arahan dalam notis.

14. Bolehkah seseorang menuntut apa-apa bayaran pampasan sekiranya barang-barang dialih/disita atau struktur (setinggan) dirobohkan?

Tidak Layak.

15. Berapa lamakah tempoh yang diberi untuk mengambil kenderaan yang telah ditunda?

Dalam tempoh 3 bulan dari tarikh kenderaan ditunda.

16. Apakah kesan sekiranya kenderaan gagal dituntut dalam tempoh 3 bulan dari tarikh kenderaan ditunda?

Kenderaan akan diwartakan atau perintah mahkamah akan dibuat seterusnya dilupuskan melalui lelongan awam atau cara lain yang sesuai.

17. Apakah perlu dilakukan sekiranya notis kompaun dikenakan kerana gagal membayar/pamer tiket letak kereta sedangkan meter kereta elektronik mengalami masalah teknikal/rosak?

Sila rujuk ke Unit Proses Saman di Tingkat 2, Blok A, Jabatan Penguatkuasaan, Jalan Tun Razak dan perlu mengisi borang aduan meter rosak. Semakan akan dibuat ke Jabatan Kejuruteraan Awam dan Pengangkutan Bandar untuk status meter dan pengadu perlu memberi no. siri / pengenalan meter elektronik.

18. Bolehkah kesalahan lalulintas di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan kaedah-kaedah lalulintas Jalan 1959 dibuat rayuan?

Kesalahan-kesalahan tersebut tidak boleh dirayu dan kadar adalah seragam diantara DBKL, PDRM dan JPJ.


Hubungi Kami

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

Menara DBKL 1, Jalan Raja Laut 50350 Kuala Lumpur, Malaysia

03 2617 9000

03 2698 0460

dbkl@dbkl.gov.my

Jumlah Pelawat

Hari Ini:

0

Keseluruhan:

0

Kemaskini Terakhir:

09/05/2025

Paparan terbaik menggunakan pelayar Mozilla Firefox , Google Chrome, Internet Explorer 11 ke atas

Hak Cipta Terpelihara. © 2023 - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)