Jabatan Penilaian Dan Pengurusan Harta
Jabatan Perancangan Bandaraya
Jabatan Undang-Undang Dan Pendakwaan
Jabatan Integriti
Jabatan Penguatkuasaan
Cukai Taksiran
1. Apa itu cukai taksiran?
2. Bagaimana cukai taksiran ditentukan?
3. Adakah tanah kosong dikenakan cukai taksiran?
4. Bagaimana Nilai Tahunan ditentukan?
5. Berapa cukai taksiran yang perlu dibayar?
6. Bagaimana Nilai Tahunan ditentukan bagi harta yang diduduki sendiri?
7. Mengapa cukai taksiran harta saya berbeza dengan jiran saya?
8. Sehingga bilakah Nilai Tahunan sedia ada akan dikekalkan?
9. Bolehkah saya membuat bantahan sekiranya tidak berpuashati dengan pindaan Senarai Nilaian?
10. Di manakah mesyuarat bantahan diadakan?
11. Siapakah yang dibenarkan membantah?
12. Apakah perkara/ alasan yang boleh dibantah?
13. Mengapa saya perlu membayar cukai taksiran sedangkan saya telah membayar yuran penyelenggaraan bangunan?
14. Bolehkah saya dikecualikan dari membayar cukai taksiran sekiranya harta saya kosong / tidak diduduki?
15. Di manakah saya boleh membuat aduan sekiranya tidak berpuashati dengan mutu perkhidmatan DBKL?
Pengemukaan Permohonan
1. Apakah jenis-jenis permohonan yang dikemukakan di kaunter OSC ?
2. Siapakah yang boleh mengemukakan permohonan pembangunan?
3. Dimanakah permohonan pembangunan boleh dikemukakan?
4. Semakan maklumat asas bagi pengemukaan permohonan pembangunan?
5. Bolehkan permohonan pembangunan 1 unit kediaman bertanah (landed residential development) dikemukakan secara berasingan?
Kawalan Perancangan
1. Pembangunan apakah yang dikenakan caj pembangunan kenaikan nilai tanah?
2. Apakah jenis permohonan pembangunan yang tidak memerlukan Kebenaran Perancangan?
Penguatkuasaan Perancangan
1. Apakah jenis-jenis kesalahan yang melibatkan tindakan penguatkuasaan perancangan?
2. Apakah bentuk tindakan penguatkuasaan perancangan yang boleh diambil oleh DBKL?
eMAP & CPS
1. Apakah CPS ?
2. Apakah eMAP, CPS ?
3. Siapakah pengguna berdaftar eMAP, CPS?
4. Berapa lama tempoh pengaktifan akaun saya setelah didaftarkan?
5. Bagaimanakah cara untuk menggunakan sistem ini?
6. Berapakah harga pelan digital eMAP ?
7. Apakah kategori pelan digital perancangan yang terdapat di dalam eMAP ?
8. Apakah bentuk format pelan digital perancangan yang terdapat di dalam eMAP ?
9. Bagaimanakah cara untuk saya membuat pembayaran ?
10. Berapa lamakah tempoh penyediaan dan serahan pelan ?
11. Hubungi
Prosedur Pembelian
1. Apakah jenis-jenis dokumen perancangan yang boleh dibeli oleh orang awam
Jabatan Undang-Undang & Pendakwaan
1. Apakah dokumen yang perlu dilampirkan kepada Dokumen Perjanjian untuk ditandatangani dan diberi nombor kontrak oleh Jabatan Undang-undang & Pendakwaan bagi Kontraktor/Pemaju/Perunding yang mempunyai syarikat jenis Sendirian Berhad atau Berhad?
2. Apakah dokumen yang perlu dilampirkan kepada Dokumen Perjanjian untuk ditandatangani dan diberi nombor kontrak oleh Jabatan Undang-undang & Pendakwaan bagi Kontraktor/ Perunding di bawah nama individu?
3. Sekiranya tiada kontrak secara bertulis, adakah ia mengikat (binding) pihak-pihak terbabit?
4. Sekiranya pemilik harta telah meninggal dunia, apakah dokumen yang diperlukan oleh waris untuk tujuan mentadbir harta si mati?
5. Berapa lamakah tempoh/jangkamasa Jaminan Bank Sah?
6. Satu perjanjian telah ditandatangani antara DBKL dengan Syarikat A. Walau bagaimana pun, Syarikat A telah menukar nama kepada Syarikat B. Bagi tujuan pembayaran, kepada syarikat manakah perlu dibuat?
7. Apakah elemen-elemen yang diperlukan untuk melegkapkan sesuatu dokumen perjanjian sebelum ianya dikemukakan kepada Jabatan Undang-undang & Pendakwaan untuk disempurnakan bagi pihak Datuk Bandar Kuala Lumpur?
8. Apakah perbezaan di antara notis kompaun dan saman?
9. Bolehkah bayaran saman diselesaikan di luar Mahkamah?
10. Berapakah denda yang biasa dikenakan oleh Majistret untuk kesalahan yang berkenaan?
11. Bolehkah notis kompaun disemak berdasarkan nombor kereta atau nombor kad pengenalan?
12. Bayaran kompaun sudah lama dijelaskan, tetapi surat peringatan masih diterima?
13. Bolehkah disemak sama ada sesuatu notis kompaun telah dijelaskan bayarannya?
14. Sekiranya kenderaan telah dijual, apakah yang patut dilakukan oleh pemunya kenderaan apabila menerima notis kesalahan?
15. Dimanakah letaknya bangunan Mahkamah Majistret DBKL dan pukul berapa perlu hadir ke mahkamah?
16. Bagaimanakah tatacara berpakaian ketika hadir ke Mahkamah?
17. Bolehkah bayaran kompaun dibuat secara pembayaran ansuran atau menggunakan cek persendirian?
18. Apakah dokumen yang perlu dibawa apabila diarahkan untuk hadir ke mahkamah?
19. Apa yang akan berlaku sekiranya saya tidak hadir ke Mahkamah pada tarikh perbicaraan yang telah ditetapkan?
20. Dimanakah perundangan subsidiari DBKL boleh didapati?
21. Bagaimanakah caranya untuk memohon kad kuasa?
22. Siapa yang layak untuk memohon kad kuasa?
23. Apakah yang perlu dilakuan jika kad kuasa hilang/kakitangan bersara?
24. Bolehkah tuntutan gantirugi dibuat terhadap DBKL ke atas kemalangan yang menimpa mangsa disebabkan oleh Pokok tumbang, Jalan raya berlubang atau Banjir kilat?
Jabatan Integriti
1. Apakah jenis aduan dan siasatan yang boleh diproses di Jabatan Integriti?
2. Kaedah apa yang digunakan untuk membuat aduan salah laku kakitangan?
3. Apakah jenis program pengukuhan integriti yang diadakan?
Jabatan Penguatkuasaan
1. Apakah tindakan yang boleh diambil oleh Jabatan Penguatkuasaan sekiranya terdapat kenderaan melakukan kesalahan lalulintas?
2. Apakah kesan sekiranya,notis kompaun gagal dijelaskan?
3. Apakah yang perlu dibuat sekiranya dikenakan notis kompaun lalulintas?
4. Apakan yang boleh dilakukan sekiranya tidak berpuas hati terhadap tindakan kompaun yang dikenakan?
5. Di mana tempat yang perlu dirujuk sekiranya motosikal atau kenderaan ditunda oleh Jabatan Penguatkuasaan?
6. Apakah tindakan yang boleh diambil terhadap panjaja atau peniaga kecil yang tiada lesen yang sah dari Datuk Bandar Kuala Lumpur?
7. Sekiranya barang jualan penjaja atau peniaga disita di mana tempat barang tersebut disimpan dan tempat tuntutan?
8. Adakah premis perniagaan boleh meletakkan barang-barang berhubung dengan trednya di kaki lima, siar kaki atau jalan?
9. Apakah tindakan yang akan diambil sekiranya didapati premis perniagaan meletakkan barang-barang di kaki lima, siar kaki atau bahu jalan?
10. Di manakah barang-barang dialihkan atau disita disimpan?
11. Apakan bayaran yang dikenakan untuk menuntut barang-barang yang disita atau dialihkan?
12. Apakah yang perlu dilakukan apabila mendapat notis amaran/penglihatan atau roboh?
13. Apakah kesan sekiranya ingkar notis?
14. Bolehkah seseorang menuntut apa-apa bayaran pampasan sekiranya barang-barang dialih/disita atau struktur (setinggan) dirobohkan?
15. Berapa lamakah tempoh yang diberi untuk mengambil kenderaan yang telah ditunda?
16. Apakah kesan sekiranya kenderaan gagal dituntut dalam tempoh 3 bulan dari tarikh kenderaan ditunda?
17. Apakah perlu dilakukan sekiranya notis kompaun dikenakan kerana gagal membayar/pamer tiket letak kereta sedangkan meter kereta elektronik mengalami masalah teknikal/rosak?
18. Bolehkah kesalahan lalulintas di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan kaedah-kaedah lalulintas Jalan 1959 dibuat rayuan?
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur
Menara DBKL 1, Jalan Raja Laut 50350 Kuala Lumpur, Malaysia
03 2617 9000
03 2698 0460
dbkl@dbkl.gov.my
Hari Ini:
0
Keseluruhan:
0
Kemaskini Terakhir:
09/05/2025
Paparan terbaik menggunakan pelayar Mozilla Firefox , Google Chrome, Internet Explorer 11 ke atas
Hak Cipta Terpelihara. © 2023 - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)