Objektif
Melahirkan pegawai dan kakitangan DBKL yang berintegriti ke arah budaya kerja unggul dengan menerapkan ciri-ciri moral bagi membendung pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi.
Fungsi
- Merancang, menyelaras dan melaksanakan program kesedaran, latihan, seminar dan pendidikan bagi meningkatkan amalan nilai-nilai murni, etika dan integriti.
- Mewujudkan jaringan kerjasama jabatan-jabatan di organisasi dan agensi luar untuk membentuk program pengukuhan integriti.
- Menyemak, menyelia dan menyelaras penambahbaikan dasar, sistem dan prosedur DBKL bagi memastikan tadbir urus organisasi yang baik.
- Menjalankan fungsi Urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Anti-Rasuah (JAR).
- Merancang dan melaksana sambutan Hari Integriti DBKL.
- Menyelia dan menyemak tahap pematuhan organisasi terhadap dasar, undang-undang, sistem dan prosedur kerja yang sedang berkuatkuasa serta mengesyor penambahbaikan.
- Menjalankan pengesanan dan pengesahan pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi.
- Melaporkan kes bersifat jenayah kepada agensi penguatkuasa yang bertanggungjawab.
- Menjalankan penyiasatan awal dalaman untuk penentuan kes pelanggaran tatakelakuan dan etika.
- Membantu mempercepatkan prosiding tatatertib dengan mendapatkan keterangan dan dokumen sokongan berkaitan tatatertib.
- Mengurus dan menapis maklumat/aduan salah laku dan pelanggaran tatatertib di DBKL.
- Mengedar dan memantau maklumat/aduan yang bersifat pentadbiran untuk tindakan dalaman DBKL.
- Mengurus dan mengambil tindakan punitif ke atas laporan kes daripada SPRM.
- Memantau dan memastikan pematuhan Kaedah-Kaedah Pegawai DBKL (Kelakuan & Tatatertib) 1989 dan Kaedah-Kaedah Pegawai Penguatkuasa DBKL (Kelakuan & Tatatertib) 1992 oleh organisasi.
- Menjalankan fungsi Urusetia Lembaga Tatatertib Bebas dan Rayuan DBKL
- Memantau dan menjadi rujukan jabatan-jabatan menjalankan fungsi Urusetia Lembaga Tatatertib Jabatan.
- Mengurus hal ehwal pentadbiran, kewangan, aset dan sumber manusia jabatan.
- Menyelaras Laporan Tahunan jabatan.
- Menjalankan fungsi urusetia Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) ISO,Star Rating, keselamatan, OSHA, EKSA dll di jabatan.