DBKL Tower 3
Utama / Jabatan / Jabatan Pembangunan Landskap Dan Rekreasi

Pertanyaan ?

03-2617 6404

Fax

03-2698 3850

Alamat

Tingkat 13,19 & 20, Menara DBKL 3, Bandar Wawasan, Jalan Raja Abdullah, 50300 Kuala Lumpur

Visi dan Misi

Visi

Ke arah merealisasikan Kuala Lumpur sebagai bandar raya hijau ikonik bertaraf dunia menjelang 2040

Misi

Pembangunan landskap yang mempunyai persekitaran hijau, sihat dan vibran dengan berteraskan kelestarian bandar serta kemakmuran warga kota.

Carta Organisasi
# Nama Jawatan No Telefon Email [at]dbkl[dot]gov[dot]my Sektor Bahagian Unit Alamat
1 Puteri Khairul Fathiah binti Fahimudin Pengarah 03-2617 6257 fathiah - - - -
2 Noryanti binti Md. Nordin Setiausaha Pejabat 03-2617 6399 jlr - - - -
3 Norazam bin Mohamed Nor Timbalan Pengarah (Hortikultur) 03-2617 6415 norazam - - - -
4 Nurwardina binti Mohammad Zaini Setiausaha Pejabat 03-2617 6429 nurwardina - - - -
5 Muhammad Fauzi bin Omar Timbalan Pengarah (Pentadbiran) 03- 2617 6407 muhammadfauzi - - - -
6 Nik Adlin bin Hussain Timbalan Pengarah (Landskap) 03-2617 6246 nikadlin - - - -
7 Hasna binti Mohd Noh Setiausaha Pejabat 03-2617 6399 - - - -
8 Khairulazlan bin Haji Rahmat Penolong Pengarah (Hortikultur) 03-2617 6418 khairulazlan - - - -
9 Noor Haida binti Haji Hashim Timbalan Pengarah (Landskap) 03-2617 6421 noorhaida - - - -
10 Khairul Amri bin Adam Penolong Pengarah Kanan (Landskap) 03-2617 6258 khairulamri - - - -
11 Siti Azura binti Roslan Penolong Pengarah Kanan (Landskap) 03-2617 6251 sitiazura - - - -
12 Mohamad Afez bin Abdullah Penolong Pengarah Kanan (Landskap) 03-2617 6417 mohamadafez - - - -
13 Khairul Amin bin Mirsa Hussain Penolong Pengarah (Landskap) 03-2617 6250 khairulaminmirsa - - - -
14 Ahmad Azlan bin Mohd Miswan Penolong Pengarah Kanan (Landskap) 03-2617 6252 ahmadazlanmiswan - - - -
15 Norazliza binti Zainuddin Penolong Pengarah Kanan (Landskap) 03-2617 6254 norazliza - - - -
16 Ahmad Rizal bin Mohamad @ Che Mat Penolong Pengarah Kanan (Hortikultur) 03-2617 6388 ahmadrizal - - - -
17 Mohammad Haffiz bin Ch Rahalim Penolong Pengarah Kanan (Hortikultur) - haffiz - - - -
18 Sharifah Dora binti Syed Mohamad Penolong Pengarah Kanan (Hortikultur) - sharifahdora - - - -
19 Siti Zanariah binti Zailani Penolong Pengarah Kanan (Hortikultur) 03-2617 6389 sitizanariah - - - -
20 Norliana binti Jamalludin Penolong Pengarah Kanan (Hortikultur) 03-2617 6406 norliana - - - -
21 Muhammad Aiman bin Abdul Hakim Penolong Pengarah (Landskap) 03-2617 6435 muhammadaiman - - - -
22 Ahmad Farid bin Yahya Penolong Pengarah (Landskap) 03-2617 6428 - - - -
23 Nour Sharifah Hafiezah binti Abd. Rani Penolong Pengarah (Landskap) 03-2617 6445 sharifahhafiezah - - - -
24 Muhamad Azwan bin Zainol Abidin Penolong Pengarah (Hortikultur) - muhamadazwan - - - -
25 Alfiza binti Abdullah Penolong Pengarah (Hortikultur) - alfiza - - - -
26 Muhammad Kamil bin Chek Kassim Penolong Pengarah (Hortikultur) 03-2617 6387 muhammadkamil - - - -
27 P Kubaesini A/P Pentayah Penolong Pengarah (Pentadbiran) 03-2617 6406 - - - -
28 Nor Asyikin binti Shaari Penolong Arkitek Landskap Kanan 03-2617 6243 norasyikin - - - -
29 Mansor Adabi bin Awang Penolong Arkitek Landskap Kanan 03-2617 6248 mansoradabi - - - -
30 Abd. Razak bin Ahmad Penolong Arkitek Landskap Kanan 03-2617 6248 abdrazakahmad - - - -
31 Ruzaini bin Ibrahim Penolong Arkitek Landskap Kanan 03-2617 6244 ruzaini - - - -
32 Mohd Alfinas bin Mohd Karim Penolong Pegawai Tadbir Kanan 03-2617 6409 mohdalfinas - - - -
33 Nurul Hudayu binti Mohd Yusof Penolong Akauntan 03-2617 6392 - - - -
34 Sabri bin Sidan Penolong Pegawai Pertanian 03-6257 1375 - - - -
35 Safzarina binti Ibrahim Penolong Pegawai Pertanian - - - -
36 Hamita Eliana binti Abd Mutalib Penolong Pegawai Pertanian hamitaeliana - - - -
37 Arisy bin Masri Penolong Arkitek Landskap 03-2617 6253 arisy - - - -
38 Khalid bin Said Penolong Arkitek Landskap 03-2617 6424 khalidsaid - - - -
39 Rorsuhayu binti Muda Penolong Arkitek Landskap 03-26176423 rorsuhayu - - - -
40 Norini binti Ruslan Penolong Pegawai Pertanian 03-26176431 norini - - - -
41 Mohd Saiful Azam bin Abdul Rahman Penolong Pegawai Pertanian 03-26176431 saifulazam - - - -
42 Zairulhisham bin Abd Rahman Penolong Arkitek Landskap 03-2617 6423 zairulhisham - - - -
43 Siti Zaleha binti Zainuddin Penolong Arkitek Landskap 03-2617 6420 sitizalehazainuddin - - - -
44 Noor Zilah binti Mohd Naguib Pembantu Tadbir Kanan 03-2617 6386 - - - -
45 Munirah binti Ab Ghani Pembantu Tadbir Kanan 03-2617 6405 - - - -
46 Rafidatul Azwa binti Mustapha Pembantu Tadbir 03-2617 6253 - - - -
47 Hazarina binti Harun Pembantu Tadbir 03-2617 6403 - - - -
48 Rohani binti Ngah Pembantu Tadbir 03-2617 6403 - - - -
49 Amirul Syukri bin Mohd Zabidi Pembantu Tadbir 03-2617 6402 - - - -
Tajuk Bahagian Kemaskini Terakhir Jumlah Muat Turun Muat Turun
Tiada kandungan
Tajuk Bahagian Kemaskini Terakhir Jumlah Muat Turun Muat Turun
Pelan Strategik Pengurusan Risiko Pokok Teduhan Kuala Lumpur 2024-2030 16/07/2025 26
Pelan Pengurusan Pokok Rendang 15/06/2020 79
Senarai Semak Penanaman Pokok Teduhan 22/01/2024 64

TAMAN PERMAINAN KANAK-KANAK (TPKK)

1. 1.Adakah taman permainan kanak – kanak terdapat di dalam semua taman awam?

Ya, kecuali di Taman Awam Rimba Kiara.

2. 2.Adakah penggunaan taman permainan kanak - kanak ini percuma?

Ya, penggunaan taman permainan kanak – kanak ini adalah percuma.

3. 3.Adakah terdapat had umur untuk menggunakan peralatan permainan?

Kanak – kanak yang berumur 12 tahun dan ke bawah sahaja dibenarkan untuk menggunakan peralatan permainan di dalam taman permainan.

4. 4.Adakah orang dewasa dibenarkan untuk menggunakan peralatan permainan ini?

Orang dewasa tidak dibenarkan untuk menggunakan alatan di dalam taman permainan kanak – kanak.

5. 5.Bolehkan haiwan peliharaan dibawa ke kawasan taman permainan kanak – kanak ?

Haiwan peliharaan tidak dibenarkan untuk dibawa masuk ke dalam taman permainan kanak – kanak.

6. 6.Siapakah yang bertanggungjawab menyelenggara taman permainan kanak – kanak ini?

Taman permainan kanak – kanak adalah di bawah selenggaraan Unit Kawasan Lapang dan Penyelenggaraan Rekreasi, JPLR.

7. 7.Adakah penjaja dibenarkan untuk berniaga di dalam taman permainan kanak - kanak?

Penjaja tidak dibenarkan untuk berniaga di dalam taman permainan kanak – kanak.

8. 8.Adakah kenderaan bermotor dibenarkan di dalam taman permainan kanak – kanak?

Tiada sebarang kenderaan dibenarkan di dalam kawasan taman permainan kanak – kanak.

9. 9.Bagaimana saya boleh membantu menjaga taman permainan kanak – kanak ini?

Memastikan alatan permainan digunakan dengan baik, tiada sebarang aktiviti vandalisme, menjaga kebersihan di dalam taman permainan dan mematuhi larangan – larangan yang telah dinyatakan pada papan tanda taman permainan kanak – kanak.

10. 10.Apa yang perlu dilakukan jika terdapat kerosakan pada peralatan permainan kanak - kanak?

Aduan kerosakan boleh dibuat di Sistem Pengaduan Awam Kuala Lumpur (ADU@KL) melalui laman web adukl.dbkl.gov.my

POKOK HIASAN

1. 1.Adakah DBKL menyediakan perkhidmatan sewaan pokok hiasan?

DBKL telah menyediakan perkhidmatan sewaan pokok hiasan sejak 26 tahun yang lalu, perkhidmatan ini ditubuhkan pada tahun 1999 sehingga kini.

2. 2.Siapakah yang boleh membuat sewaan pokok hiasan?

i. Swasta/Kerajaan: untuk acara Korporat, pameran, atau majlis agensi

ii. Individu: untuk acara peribadi seperti perkahwinan, majlis Rumah terbuka atau parti

iii. NGO/pertubuhan/persatuan:  untuk acara rasmi/persendirian

3. 3. Bagaimana cara menyewa pokok hiasan daripada DBKL?

Setiap kelulusan yang dikeluarkan adalah tertakluk pada syarat-syarat dan peraturan seperti berikut:  

i. Semua urusan permohonan sewaan hendaklah dibuat di dalam waktu pejabat sahaja seperti berikut: -  

a. Isnin sehingga Jumaat       :    8.00 pagi sehingga 5.00 petang  

b. Sabtu, Ahad dan Cuti Am :    Tutup  

ii. Permohonan hendaklah dibuat melalui E-mel selewat-lewatnya EMPAT BELAS HARI (14 HARI) berkerja sebelum tarikh majlis/program bagi tujuan Pentadbiran dan perancangan Jadual kerja kakitangan.   

iii. Pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur berhak MENOLAK sebarang permohonan yang dihantar kurang dari tempoh yang telah dinyatakan.

iv. Cagaran hendaklah dibayar seawal empat belas (14) hari sebelum majlis berlangsung. Cagaran tidak akan dikembalikan jika ada berlaku kerosakkan atau pembatalan majlis kurang dari tiga (3) hari.  Cagaran dibayar hanya secara TUNAI. Cagaran hendaklah dibayar 30% dari harga sewaan. Cagaran hendaklah dituntut dalam tempoh 30 hari selepas majlis selesai. Selepas 30 hari tuntutan cagaran tidak akan dikembalikan.  

v. Jika berlaku kerosakan atau kehilangan pokok bunga hiasan pihak penganjur/agensi hendaklah mengganti rugi SEPENUHNYA ke atas kerosakan atau kehilangan pokok bunga hiasan yang dilakukan.

vi. Bayaran penuh hendaklah dijelaskan Tujuh Hari (7 Hari) sebelum majlis/program dilaksanakan.  

vii. Tiada sebarang penghantaran bunga atau bekalan yang akan dihantar sekiranya bayaran tidak diterima oleh Bendahari Kewangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.  

viii. Pemohon hendaklah setuju menggunakan kaedah bayaran secara Tunai atau Online Transfers (EFT) sahaja. Bukti pembayaran bil hendaklah dihantar melalui E-mel yang dinyatakan di dalam surat.

ix. Kelulusan bagi semua permohonan adalah tertakluk kepada pertimbangan oleh Ketua Jabatan sahaja.

x. Permohonan yang diterima juga tertakluk kepada keupayaan bekalan dan kekosongan jadual tempahan.

xi. Tiada penghantaran pokok bunga hiasan di luar kawasan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur kecuali Majlis DBKL sahaja.

xii. Jikalau pemohon membuat bayaran melalui Local Order (LO) permohonan hendaklah dibuat Tiga Minggu (3 Minggu) sebelum Tarikh majlis/program berlangsung atas proses penerimaan bayaran perlu mengambil masa.  

xiii. Pemohon hendaklah SETUJU dengan kadar harga sewaan bunga hiasan yang telah ditetapkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.  

xiv. Pemohon hendaklah SETUJU dengan jenis pokok bunga hiasan yang tersedia ada di Nurseri Hiasan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

xv. Tiada penajaan/percuma bagi pokok bunga hiasan untuk agensi-agensi luar selain DBKL.

xvi. Orang awam atau Pemohon tidak diberi kebenaran mengunjungi atau masuk ke Nurseri Hiasan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.  

  

Segala Pertanyaan Sila Hubungi:  

Unit Taman Botani dan Penyelenggaraan Nurseri   

Jabatan Pembangunan Landskap dan Rekreasi  

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur  

Lot 60, Pejabat Herbarium, Pejabat Taman Botani Perdana   

Jalan Cenderawasih Seksyen 59, WPKL, 50480  

Tel   : 03-2276 0432       

Emel  : jlr@dbkl.gov.my

4. 4. Apakah jenis pokok hiasan yang boleh disewa?

i. Pokok Annuals

Cth: Marigold, Celosia. Vincca, Coleus, Cosmos

TAMAN AWAM DAN TANDAS

1. 1.Bagaimana cara untuk menyewa taman awam?

Permohonan boleh melalui:

i) Unit Tempahan di talian 03 – 2617 6393,

ii) Emel [jlr@dbkl.gov.my]; dan

iii) Surat rasmi

2. 2.Bagaimana jika berlaku kerosakan kepada kemudahan taman semasa sewaan?

Pemotongan daripada cagaran akan dibuat sekiranya terdapat kerosakan semasa sewaan.

3. 3.Berapakah kadar bayaran untuk menyewa taman awam?

Sila hubungi Unit Tempahan di talian 03-2617 6393.

4. 4.Jika penganjur/ pemohon menggunakan utiliti, adakah perlu dicas?

Ya. Penganjur/Pemohon perlu membuat tempahan sewaan terlebih dahulu.

5. 5.Adakah peralatan seperti meja, kerusi atau khemah disediakan semasa sewaan?

Tidak.

6. 6.Adakah taman boleh disewa untuk tujuan perniagaan seperti gerai makanan atau bazar?

Tidak boleh.

7. 7.Bolehkah saya membatalkan tempahan sewaan dan mendapatkan bayaran balik?

i. Boleh. Namun begitu, bayaran bagi sewa – tidak dikembalikan, cagaran – dipulangkan semula.

ii. DBKL berhak menunda tarikh sekiranya ada pertindihan tarikh program DBKL

8. 8.Apakah peraturan mengenai kebersihan dan keselamatan taman awam?

9. 9. Bilakah waktu beroperasi tandas awam dibuka?

Setiap hari bermula 7.00 pagi hingga 10.00 malam.

10. 10.Berapa caj untuk penggunaan tandas awam?

Caj penggunaan tandas: 20 sen

Caj penggunaan mandi: 50 sen

POKOK RENDANG

1. 1.Bagaimana cara membuat aduan jika ada pokok besar yang berisiko untuk tumbang?

Aduan boleh dibuat melalui Sistem Pengaduan Awam Kuala Lumpur (ADU@KL) melalui laman web adukl.dbkl.gov.my

2. 2.Berapa lama masa diambil untuk tindakan selepas aduan dibuat?

Tempoh aduan bergantung kepada keadaan dan situasi semasa di tapak.

3. 3.Adakah saya boleh menebang pokok di hadapan rumah saya sendiri?

Tidak boleh. Orang awam boleh membuat aduan melalui Sistem Pengaduan Awam Kuala Lumpur (ADU@KL) melalui laman web adukl.dbkl.gov.my

4. 4.Kenapa ada pokok ditebang walaupun kelihatan masih sihat?

Terdapat beberapa sebab, antaranya adalah:

i. Akar pokok telah merosakkan struktur seperti longkang/ jalan/ bangunan

ii. Didapati pokok tersebut rosak di bahagian dalam (reput/ penyakit/ kecederaan/ lain-lain).

iii. Pokok terlalu dekat dengan papan tanda, CCTV, tiang elektrik dan tiang telekomunikasi.

iv. Terlibat dengan cadangan pembangunan

5. 5.Adakah pemangkasan pokok dilakukan secara berkala atau hanya apabila ada aduan?

Pemangkasan pokok rendang dilakukan secara berkala dengan kekerapan 10 bulan sekali. Selain itu, pemangkasan dan penebangan juga dilakukan berdasarkan aduan yang diterima dengan mengambil kira keadaan semasa pokok.

Logo DBKL
background grey

Hubungi Kami

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

Menara DBKL 1, Jalan Raja Laut 50350 Kuala Lumpur, Malaysia

03 2617 9000

03 2698 0460

dbkl@dbkl.gov.my

Jumlah Pelawat

Hari Ini:

0

Keseluruhan:

0

Kemaskini Terakhir:

14/09/2025

Paparan terbaik menggunakan pelayar Mozilla Firefox , Google Chrome, Internet Explorer 11 ke atas

Hak Cipta Terpelihara. © 2023 - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)

ISO