Menara Penguatkuasa
Utama / Jabatan / Jabatan Penguatkuasaan

Pertanyaan ?

03-4010 6000

Fax

03-4010 6470

Alamat

17 Menara Penguatkuasa, Jalan Yaacob Latif, Bandar Tun Razak, 56000 Kuala Lumpur.

Visi dan Misi

Visi

Kearah menjadikan Kuala Lumpur sebuah bandaraya bertaraf dunia melalui penguatkuasaan undang-undang.

Misi

  1. Merancang, menyelaras dan menguatkuasakan undang-undang secara berhemah, berkesan dan berterusan.

  2. Menyelaras dan menggerakkan pegawai dan kakitangan sebagai tenaga kerja yang beretika, berintergriti, berakauntabiliti, berkualiti dan memberikan perkhidmatan yang efisyen, mapan dan berkesan.

# Nama Jawatan No Telefon Email [at]dbkl[dot]gov[dot]my Sektor Bahagian Unit Alamat
1 Mohd Muzammer Bin Jamaluddin Pengarah 03-4010 6001 muzammer - Penguatkuasaan - -
2 Muhamad Irwan Bin Abdullah Pegawai Peguatkuasa 03-4010 6098 muhamadirwan - Penguatkuasaan - -
3 Mohd Hisham bin Hj. Izhar Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6168 mohdhisham - Penguatkuasaan - -
4 Nor Hashida Binti Harun Pegawai Perancang Bandar & Desa 03-4010 6142 norhashida - Penguatkuasaan - -
5 Mohd Hariyadi bin Mohd Nor Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6194 hariyadi - Penguatkuasaan - -
6 Md. Aznan Bin Md.Zain Pegawai Tadbir 03-4010 6120 mdaznan - Penguatkuasaan - -
7 Hajara Binti Abdul Rahu Pegawai Tadbir 03-4010 6072 hajara - Penguatkuasaan - -
8 Muhammad Amirul bin Khirudin Pegawai Undang-undang 03-4010 6231 amirul - Penguatkuasaan - -
9 Azmi bin Mohd Sa'aid Jurutera (Awam) 03-4010 6144 azmisaaid - Penguatkuasaan - -
10 Hanif bin Nordin Pegawai Perancang Bandar & Desa 03-4010 6145 hanif - Penguatkuasaan - -
11 Noor Syaffieka binti Mohd Sharif Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6128 noorsyaffieka - Penguatkuasaan - -
12 Md Herman bin Talib Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6196 herman - Penguatkuasaan - -
13 Ahmad Taufiq bin Safian Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6047 ahmadtaufiq - Penguatkuasaan - -
14 Alfian bin Mohd Noor Affindee Pegawai Tadbir 03-4010 6023 alfian - Penguatkuasaan - -
15 Muhammad Hafiz bin Arif Pegawai Tadbir 03-4010 6100 hafiz - Penguatkuasaan - -
16 Ahmad Najmi Syafiq bin Rosdi Pegawai Tadbir 03-4010 6073 ahmadnajmi - Penguatkuasaan - -
17 Aizat bin Baharuddin Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6170 aizat - Penguatkuasaan - -
18 Sabri bin Mohamad Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6171 sabri - Penguatkuasaan - -
19 Mohammad Shahli Zaini bin Mohd Zulkepli Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6197 shahlizaini - Penguatkuasaan - -
20 Megat Noor Muhamad bin Hibban Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6197 megat - Penguatkuasaan - -
21 Muhammad Jasri Bin Mat Jusoh Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6195 - Penguatkuasaan - -
22 Muhammad Iskandar bin Nordin Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6048 iskandar - Penguatkuasaan - -
23 Zulkifli Bin Saleh Penolong Jurutera (Awam) 03-4010 6146 - Penguatkuasaan - -
24 Afzal Nizan Bin Abd Latif Penolong Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6121 afzalnizan - Penguatkuasaan - -
25 Nur Syuhada Nachar binti Aminsa @ Sattar Penolong Pegawai Penguatkuasa 03-4010 6025 nursyuhada - Penguatkuasaan - -
Tajuk Bahagian Kemaskini Terakhir Jumlah Muat Turun Muat Turun
Rayuan Kompaun 03/06/2020 416
Tajuk Bahagian Kemaskini Terakhir Jumlah Muat Turun Muat Turun
Tiada kandungan

Jabatan Penguatkuasaan

1. Apakah tindakan yang boleh diambil oleh Jabatan Penguatkuasaan sekiranya terdapat kenderaan melakukan kesalahan lalulintas?

Kenderaan boleh dikenakan tindakan notis kompaun atau boleh ditunda.

2. Apakah kesan sekiranya,notis kompaun gagal dijelaskan?

Sekiranya melebihi 14 hari,notis peringatan akan dikeluarkan dan jika gagal menjelaskan bayaran tindakan memfailkan kes ke Mahkamah Majisterit akan dibuat.

3. Apakah yang perlu dibuat sekiranya dikenakan notis kompaun lalulintas?

Sila buat pembayaran dalam masa 14 hari dimana-mana kaunter bayaran DBKL terdekat.

4. Apakan yang boleh dilakukan sekiranya tidak berpuas hati terhadap tindakan kompaun yang dikenakan?

Sila rujuk ke Unit Aduan Awam, Jabatan Penguatkuasaan di talian 03-4026 7200 atau call centre DBKL di talian 1 800 88 3255.

5. Di mana tempat yang perlu dirujuk sekiranya motosikal atau kenderaan ditunda oleh Jabatan Penguatkuasaan?

Sila rujuk di Unit Pengurusan Sitaan dan Tunda (Kenderaan Ditunda), Jabatan Penguatkuasaan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Lot 456 (Bersebelahan Perumahan Awam Sri Terengganu), Jalan Sentul, Sentul Selatan, 51000 Kuala Lumpur atau whatsapp ke 013-6663255.

6. Apakah tindakan yang boleh diambil terhadap panjaja atau peniaga kecil yang tiada lesen yang sah dari Datuk Bandar Kuala Lumpur?

 Tindakan Kompaun dan Sita boleh diambil terhadap penjaja atau peniaga tersebut.

7. Sekiranya barang jualan penjaja atau peniaga disita di mana tempat barang tersebut disimpan dan tempat tuntutan?

Di Unit Pengurusan Sitaan dan Tunda Jabatan Penguatkuasaan, Jalan Lombong, Cheras atau telefon 03- 9282 2554.

8. Adakah premis perniagaan boleh meletakkan barang-barang berhubung dengan trednya di kaki lima, siar kaki atau jalan?

Tidak boleh dan boleh dikenakan tindakan kompaun.

9. Apakah tindakan yang akan diambil sekiranya didapati premis perniagaan meletakkan barang-barang di kaki lima, siar kaki atau bahu jalan?

Tindakan mengeluarkan Notis Kompaun dan memindahkan (Sita) barang-barang boleh dilakukan.

10. Di manakah barang-barang dialihkan atau disita disimpan?

 Di Unit Pengurusan Sitaan dan Tunda jabatan Penguatkuasaan, Jalan Lombong, Cheras.

11. Apakan bayaran yang dikenakan untuk menuntut barang-barang yang disita atau dialihkan?

Perlu membayar caj pengalihan/sitaan, caj simpanan serta bayaran kompaun.

12. Apakah yang perlu dilakukan apabila mendapat notis amaran/penglihatan atau roboh?

Membaca memahami arahan notis seterusnya memberhentikan aktiviti/kesalahan atau meroboh sendiri apa-apa struktur yang melanggar peraturan.

13. Apakah kesan sekiranya ingkar notis?

DBKL akan melaksanakan mengikut arahan dalam notis.

14. Bolehkah seseorang menuntut apa-apa bayaran pampasan sekiranya barang-barang dialih/disita atau struktur (setinggan) dirobohkan?

Tidak Layak.

15. Berapa lamakah tempoh yang diberi untuk mengambil kenderaan yang telah ditunda?

Dalam tempoh 3 bulan dari tarikh kenderaan ditunda.

16. Apakah kesan sekiranya kenderaan gagal dituntut dalam tempoh 3 bulan dari tarikh kenderaan ditunda?

Kenderaan akan diwartakan atau perintah mahkamah akan dibuat seterusnya dilupuskan melalui lelongan awam atau cara lain yang sesuai.

17. Apakah perlu dilakukan sekiranya notis kompaun dikenakan kerana gagal membayar/pamer tiket letak kereta sedangkan meter kereta elektronik mengalami masalah teknikal/rosak?

Sila rujuk ke Unit Proses Saman di Tingkat 2, Blok A, Jabatan Penguatkuasaan, Jalan Tun Razak dan perlu mengisi borang aduan meter rosak. Semakan akan dibuat ke Jabatan Kejuruteraan Awam dan Pengangkutan Bandar untuk status meter dan pengadu perlu memberi no. siri / pengenalan meter elektronik.

18. Bolehkah kesalahan lalulintas di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan kaedah-kaedah lalulintas Jalan 1959 dibuat rayuan?

Kesalahan-kesalahan tersebut tidak boleh dirayu dan kadar adalah seragam diantara DBKL, PDRM dan JPJ.

Logo DBKL
background grey

Hubungi Kami

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

Menara DBKL 1, Jalan Raja Laut 50350 Kuala Lumpur, Malaysia

03 2617 9000

03 2698 0460

dbkl@dbkl.gov.my

Jumlah Pelawat

Hari Ini:

0

Keseluruhan:

0

Kemaskini Terakhir:

25/12/2025

Paparan terbaik menggunakan pelayar Mozilla Firefox , Google Chrome, Internet Explorer 11 ke atas

Hak Cipta Terpelihara. © 2023 - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)

ISO